Współczesne nurty w wychowaniu resocjalizującym 3401-RL22WNWwych
Zadaniem przedmiotu jest przedstawienie współczesnego ujęcia wychowania resocjalizującego, jego genezy i ewolucji oraz zagadnień teoretycznych i rozwiązań praktycznych, w tym
- podstawowych aspektów wychowania resocjalizującego (pojęcie, zadania, zasady, strategie i procedury, metody)
- przemian w podejściu do wychowania resocjalizującego
- ewolucji prawa karnego oraz pojęcia kary kryminalnej
- genezy i czynników rozwoju współczesnych systemów resocjalizacyjnych
- wybrane podejść teoretycznych we współczesnym wychowaniu resocjalizującym oraz modeli diagnozy i resocjalizacji
- współczesnych modeli postępowania z nieletnimi w Polsce
- zastosowania ekonomii punktowej w resocjalizacji
- teoria zróżnicowanego oddziaływania i jej wykorzystanie we współczesnej resocjalizacji
- twórczej resocjalizacji
- arteterapii i jej implikacji dla praktyki resocjalizacyjnej
- psychologii resocjalizacyjnej
W części wstępnej, po rekapitulacji pojęcia wychowania resocjalizującego oraz jego podstawowych aspektów, zaprezentowana będzie ewolucja podejścia do wychowania resocjalizującego i omówione kilka modeli z tego zakresu. Następnie przedstawione zostaną: geneza, przemiany i czynniki rozwoju prawa karnego i kary oraz resocjalizacji w warunkach instytucjonalnych oraz współczesnych systemów resocjalizacyjnych. Zaprezentowane będą także wybrane teoretyczne podejścia do procesu resocjalizacji i odpowiadające im formy organizacyjne zarówno w Polsce, jak i na świecie. Dla pogłębienia zrozumienia współczesnego ujęcia resocjalizacji przedstawione będą najnowsze tendencje, takie, jak arteterapia, twórcza resocjalizacja i psychologia resocjalizacyjna.
Wdrażana będzie praca grupowa, a także doskonalenie umiejętności posługiwania się technologią informatyczną oraz multimedialną, w tym tworzenia prezentacji multimedialnych. W procesie poszukiwania informacji o współczesnych rozwiązaniach resocjalizacyjnych za granicą podnoszona będzie znajomości języków obcych, zwłaszcza angielskiego i niemieckiego.
Szacunkowa liczba godzin, jakie studenci powinni przeznaczyć na osiągnięcie efektów uczenia się
konwersatorium - 30 godzin
praca samodzielna – 10 godzin
przygotowanie do zaliczenia - 10 godzin
RAZEM ok. 50 godzin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
Po zakończeniu procesu uczenia student, na podstawie zgromadzonej wiedzy
• wyjaśnia genezę i czynniki rozwoju współczesnego ujęcia resocjalizacji
• dokonuje rozróżnienia pomiędzy klasycznymi (dawnymi) i współczesnymi podejściami i formami organizacyjnymi wychowania resocjalizującego
• opisuje mechanizmy funkcjonowania współczesnych rozwiązań instytucjonalnych i pozainstytucjonalnych
• ocenia oddziaływania resocjalizacyjnych z punktu widzenia wymagań współczesnego świata oraz potrzeb i możliwości wychowanka
Umiejętności
Po zakończeniu procesu uczenia student posiada następujące umiejętności
• krytycznie ocenia działalność współczesnych rozwiązań resocjalizacyjnych z punktu widzenia celów wychowania i opieki
• dokonuje interpretacji aktualnych rozwiązań prawnych pod kątem ich przydatności resocjalizacyjnej
• sporządza prezentacje w tym z użyciem technologii multimedialnych
Kompetencje społeczne
Po zakończeniu procesu uczenia student posiada następujące kompetencje społeczne
• postępuje zgodnie z zasadami etyki wychowawcy i wymaganiami współczesnego świata
• weryfikuje działalność resocjalizacyjną z perspektywy wymagań współczesnego społeczeństwa
• ma świadomość konieczności zmian systemu resocjalizacji, opieki i pomocy
Kryteria oceniania
Wiedza
• test
• stopień opanowania materiału do przygotowania przez studentów na każde zajęcia
Umiejętności
• egzamin ustny
• prezentacja
• aktywność na zajęciach
Kompetencje społeczne
• egzamin ustny
• prezentacja
Praktyki zawodowe
niewymagane
Literatura
Literatura obowiązkowa
1.Czapów Cz. (1978) Wychowanie resocjalizujące. Warszawa
2.Konopczyński M. (2006) Metody twórczej resocjalizacji. Warszawa
3.Ostrowska K. (2008) Psychologia resocjalizacyjna. W kierunku nowej specjalności psychologii. Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa
4.Pospiszyl K. (2002) Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Wyd. Akademickie ŻAK, Warszawa
5.Pytka L. (2006) Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne. Warszawa
6.Rudowski T. (2009) Studia nad arteterapią w ujęciu aksjologiczno – psychologicznym. Wyd. IPSiR UW, Warszawa
7.Urban B., Stanik J.M. (2007) Resocjalizacja. T. 1, 2, PWN, Warszawa
Literatura uzupełniająca
1.Borowski R., Wysocki D. (2001) Instytucje wychowania resocjalizującego. Wyd. Novum, Płock
2.Ciosek M. (2003) Psychologia sądowa i penitencjarna. Wyd. Lexis Nexis, Warszawa
3.Rudowski T. (2007) Arteterapia – inspiracje i wartości. Wyd. IPSiR UW, Warszawa
4.Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2002r. Nr 11, poz.109, Nr 58, poz. 542, z 2003 r. Nr 137, poz.1304, Nr 223, poz. 2217)
5.Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. Nr 90, poz. 557, 1997 r. z późn. zm. (Dz. U. Nr 142, poz. 1380, 2003 r.)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: