Wybrane problemy współczesnej filozofii wychowania 3401-RL13WPWfak
1.Problem związków pedagogiki i filozofii (kategoria greckiej paidei);
2. Antropologiczne, aksjologiczne i teleologiczne aspekty refleksji nad wychowaniem;
3. Obecność antropologicznych-aksjologicznych założeń w koncepcjach pedagogicznych oraz ich implikacje dla projektowania celów pedagogicznych i stosowanych metod oddziaływania wychowawczego;
4.Teleologiczne orientacje oddziaływań wychowawczych (retrospektywna, prezentystyczna, prospektywna);
5. Formy obecności założeń filozoficznych w koncepcjach pedagogicznych;
6.Spór o naukowy status pedagogiki i kryteria jej autonomii zewnętrznej (społeczno-instytucjonalnej) oraz autonomii wewnętrznej (odwołującej się do kryteriów formalnych i merytorycznych uprawiania nauki);
7.Założenia współczesnych teorii edukacji i ich źródła filozoficzne (perenializm, progresywizm, esencjalizm, rekonstrukcjonizm, behawioryzm);
8.Wybrane problemy i specyficzne kategorie filozofii wychowania (autorytet, czasowość, rozwój). Problem kulturowej tożsamości i dystansu międzypokoleniowego. Międzypokoleniowy konflikt – źródła i formy jego wzmagania i niwelowania.
9.Problem totalność instytucji oświatowo-edukacyjnych, ukrytych form przemocy i „kulturowej kolkonizacji”.
10.Edukacja jako otwieranie się na humanistykę - człowiek i „sprawy ludzkie” jako „przedmiot” ukierunkowanej refleksji i działania w „procesie uczłowieczenia się ludzkiej istoty”;
11.Humanizm jako afirmacja aktywności i twórczości ludzkiej - filozoficznej, naukowej, artystycznej, technicznej. Humanistyczne kategorie sensu, wartości, dobra człowieka i międzyludzkiej wspólnoty.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
1.wyjaśnia filozoficzne źródła refleksji nad wychowaniem;
2.identyfikuje antropologiczno-aksjologiczne założenia obecne w koncepcjach pedagogicznych;
3.rekonstruuje założenia współczesnych teorii edukacji;
4.uzasadnia specyficzne kategorie filozofii wychowania.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny.
Literatura
„Colloquia Communia”. Filozofia pedagogice. Pedagogika filozofii, 2003 nr. 2 (75).
Adamski F., Wychowanie na rozdrożu. Personalistyczna filozofia wychowania, Kraków 1999.
Bogaj A., Kształcenie ogólne. Między tradycją a ponowoczesnością, Warszawa 2000.
Dehnel P., Gutowski P. (red.), Filozofia a pedagogika. Studia i szkice, Wrocław 2005.
Filozofować w kontekście edukacji, red. K. Denek, J. Gnitecki, Poznań 1991, cz. I.
Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.
Jaeger W., Paideia, tłum. M. Plezia i H. Bednarek, Warszawa 2001.
Murzyn A., Filozofia edukacji w schyłku XX wieku. Wybrane kwestie, Kraków 1999.
Sztobryn S., Śliwerski B. (red.), Idee pedagogiki filozoficznej, t. 1, Łódź 2003.
Zubelewicz J., Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i pajdocentryzm, Warszawa 2002.
Bogaj A., Kształcenie ogólne. Między tradycją a ponowoczesnością, Warszawa 2000.
Kunowski S., Problematyka współczesnych systemów wychowania, Kraków 2000.
Suchodolski B., Wojnar I., Humanizm i edukacja humanistyczna. Wybór tekstów, Warszawa 1988.
Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, red. D. Kulinowski, M. Nowak, Kraków 2006.
Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.
Encyklopedia filozofii wychowania, red. S. Jedynak, J. Kojkoła, Bydgoszcz 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: