Migracje: aspekty polityczne i społeczno-kulturowe 3401-RL13MIGsppsw
Program przedmiotu koncentruje się na interdyscyplinarnym podejściu do badań problemów społecznych wywołanych zjawiskami migracyjnymi, z uwzględnieniem antropologii, demografii, ekonomii, historii, prawa, nauk politycznych i socjologii. Migracja traktowana jest z pozycji transnarodowej, jako paradygmat zmian cywilizacyjnych w globalnej rzeczywistości, co ukazywane jest m.in. poprzez wybrane teorie międzynarodowych migracji w makro-, mezzo- i mikro-społecznej perspektywie. Dodatkowym aspektem jest migracja jako rozwój. Akcentowana jest zmiana społeczna i jej wpływ na systematyzację współczesnych ruchów migracyjnych, jak również wyzwania neoliberalnej globalizacji wobec struktury społeczno-zawodowej przepływów migracyjnych w świecie. Kolejnymi zagadnieniami są aspekty polityczne przemieszczeń ludności w świecie; politycyzacja imigracji i traktowanie imigrantów jako zagrożenie. Analizowane są modele polityk integracyjnych imigrantów wraz z procesami integracyjnymi drugiego pokolenia. Ponadto omawiana jest polityka Unii Europejskiej wobec kwestii imigracyjnych z państw członkowskich i państw trzecich, w tym udział cudzoziemców w populacji UE. Kwestie kulturowe otwiera dyskusja na temat modeli pluralizmów w społeczeństwach ponowoczesnych. W tym kontekście analizowana jest Polska jako państwo emigracyjno-imigracyjne.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA Student posiada:
- wiedzę teoretyczną z zakresu najnowszej problematyki migracyjnej określonej programem (teorie migracyjne, pluralizm teoretyczny, współczesne typologie ruchów migracyjnych, transnarodowość migracji, terminologia: adaptacja, asymilacja, integracja);
-wiedzę metodologiczną odnośnie badań, reprezentatywności i rzetelności źródeł/danych dotyczących migracji;
- wiedzę praktyczną związaną z formułowaniem polityk: imigracyjnych i emigracyjnej, procesów tożsamościowych i programów adaptacyjno-integracyjnych imigrantów w państwie przyjmującym;
- znajomość aparatu pojęciowego w języku polskim i angielskim.
UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi:
- interpretować zjawiska migracyjne na tle szybkiej zmiany i wykorzystywać wiedzę do rozwiązywania wyłaniających się problemów;
-analizować wyniki międzynarodowych badań nad migracją i adaptować je do kontekstu polskiego;
KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE Student posiada kompetencje do:
- posługiwania się aktami prawnymi regulującymi kwestie migracyjno/cudzoziemskich
- pracować w zespole jako współwykonawca lub lider przy wykonywaniu powierzonego zadania.
Kryteria oceniania
WIEDZA
Egzamin pisemny zawierający pytania otwarte, trwający 90 min, sprawdzający zasób wiedzy z zakresu problematyki migracyjnej objętej programem nauczania;
Ciągła ocena stopnia aktywności w czasie zajęć (obecność i udział w dyskusji);
Ocena przygotowanej prezentacji tematu pod kątem merytorycznego układu.
UMIEJĘTNOŚCI
- umiejętność samodzielnego analizowania i interpretowania nowych zjawisk migracyjnych poprzez zaproponowanie rozwiązania danego problemu.
- zdolność organizacji pracy w zespole wykonującym powierzone merytoryczne zadanie.
KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE - sprawność w komunikatywnym przekazywaniu wiedzy merytorycznej i samodzielnych opinii - krytyczne podejście w korzystaniu z danych/materiałów dotyczących migracji
Literatura
A. Appadurai, Strach przed mniejszościami. Esej o geografii gniewu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 ; A. Borowiak, P.Szarota (red.), Tolerancja i wielokulturowość – wyzwania XXI wieku, Warszawa 2004;
J. Błuszkowski, Stereotypy narodowe w świadomości Polaków, studium socjologiczno-politologiczne, Warszawa 2003;
Z. Bokszański, Tożsamości zbiorowe, Wydawnictwo Naukowe PWN 2005;
E. Budakowska, Współczesny migrant: nomada czy lokalny współkreator? [w:]„Migracje i społeczeństwo”, Warszawa 2007, tom 12 , Instytut Historii PAN;
E. Budakowska (red.), Tożsamość bez granic. Współczesne wyzwania., Warszawa WUW, 2005;
A. Grzymała-Kazłowska, Sławomir Łoziński (red.), Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki, WUW 2008, rozdział I, s. 29-50, rozdział VII, s.180-206;
K. Iglicka, Powroty Polaków po 2004. W pętli pułapki migracji, Wyd. Naukowe SCHOLAR 2010;
E. Lee, A Theory of Migration, Demography, 1966 nr 3, s.47-57;
E. Możejko, Wielka szansa czy iluzja: wielokulturowość w dobie ponowoczesności, [w:] Wojciech Kalata (red.), Dylematy wielokulturowości, Universitas, Kraków 2004, s.141-161;
M. Crul, University of Amsterdam, H. Vermeulen, University of Amsterdam, The Second Generation in Europe, International Migration Review, vol. 37, No 4, 2003,s.965-986;
Sharing Integration Experiences. Innovative Community Practices. International Center for Migration, Ethnicity, and Citizenship, New School University, New York City;
T. Paleczny, Stosunki międzykulturowe: modele pluralizmu w społeczeństwach „ponowoczesnych” [w:] K. Golemo, T. Paleczny, E. Wiącek (red.) Wzory wielokulturowości we współczesnych świecie”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006;
M. Wiewiorka, The Making of Differences, International Sociology, Vol. 19, No 3; September 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: