Zachowania problemowe - warsztat metodyczno-edukacyjny 3401-RES2-2ZPWMEz
Zajęcia praktyczne służące przygotowaniu do prowadzanie zajęć z grupą metodą warsztatową.
W części I realizowanych zajęć studenci zapoznają się z zasadami i założeniami metodycznymi prowadzenia zajęć metodą warsztatu. Wskazane i omówione zostaną warunki formalne prowadzenia zajęć, jak zasady, normy, struktura, dynamika oraz zadania i postawa prowadzącego. Zaprezentowane wybrane techniki warsztatowe będą wykorzystane w dalszej części zajęć podczas prowadzonych przez studentów/tki warsztatów tematycznych dotyczących sytuacji problemowych.
W części II omówione zostaną wybrane sytuacje problemowe mogące wystąpić w życiu dziecka, młodego człowieka, osoby dorosłej, grupy rówieśniczej bądź rodziny. Omówione będą pożądane cechy charakterystyczne osób pracujących z klientem w kryzysie.
W III części studenci/tki (w grupach dwuosobowych) w formie warsztatowej realizują zajęcia adresowane do wybranych adresatów/wybranej grupy i sytuacji problemowej.
Warsztat ma za zadanie stworzenie podstaw do zrozumienia i stosowania – podczas prowadzenia warsztatów – podstawowych umiejętności postępowania z osobą w sytuacji problemowej. Ponadto zajęcia przygotowują do opracowywania i realizacji programów wczesnej interwencji skierowanej do osób z grup ryzyka.
Nakład pracy studenta/tki:
godziny zorganizowane - 20
przygotowanie się do zajęć - 20
przygotowanie warsztatu o wybranej tematyce – 30
przygotowanie do rozmowy ewaluacyjnej - 20
Razem: 90 godzin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka
w sferze wiedzy:
zna i rozumie standardy oraz zasady konstruowania, wdrażania i ewaluowania projektów rozmaitych działań w zakresie resocjalizacji i profilaktyki zachowań problemowych.
w sferze umiejętności:
potrafi upowszechniać wiedzę o zachowaniach problemowych i resocjalizacji uczestnicząc i/lub prowadząc warsztaty z tej problematyki
potrafi pełnić rolę wiodącą w zespołach realizujących zadania zawodowe z zakresu resocjalizacji
potrafi korzystać z nabytych umiejętności do realizacji własnych zaawansowanych projektów o charakterze zapobiegawczym, wychowawczym, pomocowym, terapeutycznym, integracyjnym, itp. oraz je rozwijać i doskonalić.
w sferze kompetencji społecznych:
jest gotów/gotowa do uznawania znaczenia innowacyjności dla rozwoju teorii i praktyki resocjalizacji.
Kryteria oceniania
ocena ciągła - bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność
przygotowanie i przeprowadzeniu warsztatu na wybrany temat dotyczący sytuacji problemowej
rozmowa ewaluacyjna
Literatura
Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną, „Śląsk”, Katowice 2012;
Łaguna M., Kozak A., Metody prowadzenia szkoleń, GWP, Gdańsk 2015;
Metoda warsztatowa w kształceniu umiejętności interpersonalnych, praca zbiorowa M. Chrzanowska i inni, Interart, Warszawa 1996;
Pospiszyl I., Patologie społeczne, WN PWN, Warszawa, 2008;
Resocjalizacja, t. I i II, red. B. Urban, J. Stanik, WN PWN, Warszawa, 2007;
Scenariusze zajęć z zakresu kształtowania umiejętności psychospołecznych uczniów w praktyce szkolnej, praca zbiorowa B. Woynarowska i inni; ORE, https://www.ore.edu.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: