Praca z osobami w sytuacji kryzysowej 3401-RES2-2POSKz
Student/ka zdobywa wiedzę na temat kryzysu (definicji, rodzajów, objawów, dynamiki, przyczyn i skutków kryzysu).
Przedmiot ma za zadanie zapoznać studenta/kę z wiedzą z zakresu kryzysów rozwojowych, środowiskowych, egzystencjalnych oraz kryzysów sytuacyjnych wywołanych: przemocą, chorobą, stratą, żałobą, zagrożeniem życia - samobójstwami, uzależnieniami, rozwodami.
Przedmiot umożliwia studentom/kom zdobycie wiedzy na temat rodzajów wsparcia osobom w kryzysie (naturalne i profesjonalne).
Przedmiot ma za zadanie przygotować studenta/tkę do stosowania strategii wspierania siebie i innych w sytuacji kryzysowej.
Zajęcia mają również na celu rozwijanie umiejętności komunikacyjnych w pracy z osobą w kryzysie oraz nawiązywania współpracy z innymi specjalistami.
Zajęcia uświadamiają studentom potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i kompetencji zawodowych.
Nakład pracy studenta/tki:
godziny zorganizowane – 20 godzin
przygotowanie do ćwiczeń – 40 godzin
przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń – 20 godzin
przygotowanie do egzaminu – 20 godzin
Razem: 100 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka:
w sferze wiedzy:
- zna i rozumie czym jest kryzys psychologiczny i jaka jest jego istota i mechanizm powstawania;
- charakteryzuje różne rodzaje kryzysów;
- wymienia i opisuje rodzaje wsparcia osobom w kryzysie (profesjonalne i naturalne);
w sferze umiejętności:
- potrafi weryfikować zasadność i adekwatność stosowania interwencji o charakterze zapobiegawczym, wychowawczym, terapeutycznym, pomocowym, interwencyjnym do rozwiązywania kryzysów;
- potrafi stosować zaawansowane techniki skutecznej komunikacji interpersonalnej wobec osoby doświadczającej kryzysu;
w sferze kompetencji społecznych:
- ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie rozwoju osobistego i zawodowego;
- wykazuje właściwe reagowanie na osobę doświadczającą kryzysu i podejmuje działania mające na celu udzielenia podstawowego wsparcia osobie w kryzysie.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia ćwiczeń:
Obecność
Aktywność na zajęciach – max 40 pkt.
Prezentacja umiejętności komunikacyjnych – max 60 pkt.
Aby zaliczyć ćwiczenia trzeba zdobyć min. 80 pkt.
Sposób zaliczenia przedmiotu:
Egzamin w formie pisemnej.
Punktacja:
95-100 – ocena 5,0
88-94 – ocena 4,5
80-87 – ocena 4,0
70-79 – ocena 3,5
61- 69 – ocena 3,0
60 i niżej – ocena 2,0
Literatura
• Badura – Madej W., Dobrzyńska – Mesterhazy A. (2000). Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
• Ciszewska K., Zyża S. (2016). Wspomaganie szkół w zakresie interwencji kryzysowej. Sieci współpracy i samokształcenia. Warszawa: ORE
• Domżalska, A. Fathers’ Imprisonment as Perceived by Their Children, Forum Pedagogiczne, 2022, tom 13, nr 2
• James R. K., Gilliland B. E. (2008). Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Parpa
• Kluczyńska S., Czabała Cz. (2021). Interwencja kryzysowa. Wybrane zagadnienia, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
• Kubacka-Jasiecka D., Mudyń K. (2014). Kryzysy i ich przezwyciężanie. Problemy interwencji i pomocy psychologicznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek
• Kubacka – Jasiecka D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
• Lipczyński A. (2007). Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych, Warszawa: Difin
• Pilecka B. (2004). Kryzys psychologiczny: wybrane zagadnienia, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
• Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 29 lipca 2005 (Dz.U. z 2020 r. poz. 218, 956).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: