Praca z osobami w sytuacji kryzysowej 3401-RES2-2POSKd
Przedmiot ma za zadanie zapoznać studenta z podstawowymi koncepcjami z zakresu interwencji kryzysowej oraz różnymi formami pomocy psychologicznej w sytuacjach kryzysowych wywołanym przemocą w rodzinie, kryzysie suicydalnym oraz kryzysie traumatycznym. Student zdobywa wiedzę na temat ogólnych zasad i konkretnych strategii działania, efektywnych w poszczególnych typach kryzysów. Przedmiot przygotowuje studenta do oceny kryzysu i poznania procedur wczesnej interwencji kryzysowej. Ponadto student poznaje wybrane metody pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z podjęciem interwencji kryzysowej i budowania współpracy z instytucjami i organizacjami wspierającymi osoby w kryzysie.
Wymiar czasu pracy studenta/ki:
- godziny kontaktowe: 30
- przygotowanie do zajęć: 30
- przygotowanie i zaprezentowanie rozmowy interwencyjnej i projektu interwencji kryzysowej: 25
- przygotowanie do zaliczenia: 15
Razem: 100 godzin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka
w sferze wiedzy:
zna i rozumie podstawowe koncepcje kryzysu i interwencji kryzysowej oraz budowania współpracy z innymi specjalistami oraz instytucji, organizacji i programów wspierających osoby w kryzysie.
ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat przyczyn, stadiów i cech kryzysu psychologicznego
ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat oddziaływań interwencyjnych do indywidualnego profilu odbiorcy lub grupy społecznej
w sferze umiejętności:
potrafi przy użyciu uporządkowanej wiedzy ocenić zasadność stosowania interwencji kryzysowej w konkretnej sytuacji i poprawnie konstruować plan interwencji;
potrafi w stopniu podstawowym identyfikować kryzysy i rozumieć ich istotę
potrafi w stopniu zaawansowanym wykorzystać techniki skutecznej komunikacji interpersonalnej w pracy z osobą w kryzysie
w sferze kompetencji społecznych:
ma świadomość znaczenia interdyscyplinarnej wiedzy i profesjonalnych umiejętności i postępowania zgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz rozwiązywania sytuacji kryzysowych
jest gotów do właściwego reagowania na zjawiska wymagające działań interwencyjnych i podejmowania inicjatyw w tej dziedzinie oraz aktywizowania innych
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność na zajęciach;
- aktywny udział w zajęciach (opracowanie tekstów naukowych, czytanie ustaw i rozporządzeń prawnych);
- przygotowanie i zaprezentowanie rozmowy interwencyjnej i projektu interwencji kryzysowej;
- egzamin pisemny.
Na ocenę końcową składają się:
- egzamin pisemny – max. 50 pkt.;
- obecność na zajęciach – max. 10 pkt.
- aktywność podczas zajęć – max. 15 pkt.;
- przygotowanie i zaprezentowanie rozmowy interwencyjnej i projektu interwencji kryzysowej– max. 25 pkt.
Punktacja:
95-100 – ocena 5,0
88-94 – ocena 4,5
80-87 – ocena 4,0
70-79 – ocena 3,5
61- 69 – ocena 3,0
60 i niżej – ocena 2,0
Literatura
1. Badura-Madej W., Dobrzyńska-Mesterhazy A., Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia, Kraków 2000.
2. Butcher J N., Hooley J.M., Mineka S. (2018) Psychologia zaburzeń DSM-5, Sopot, 2018.
3. Ciszewska K., Zyża S., Wspomaganie szkół w zakresie interwencji kryzysowej. Sieci współpracy i samokształcenia. ORE, Warszawa 2016.
4. Gardian-Miałkowska R., (red.). Przemoc seksualna. Interdyscyplinarne studium zjawiska. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".
5. Gardian-Miałkowska R., Zachowania suicydalne dzieci i młodzieży w świetle badań cz.1 W: E. Stokowska-Zagdan, M. Przybysz-Zaremba, J. Stepaniuk (red.) (2020). Wybrane obszary diagnozy, profilaktyki, terapii w teorii i praktyce pedagogicznej, Difin, Warszawa 2020, s. 29-49.
6. Gardian-Miałkowska R., Zapobieganie zachowaniom suicydalnym cz.2 W: E. Stokowska-Zagdan, M. Przybysz-Zaremba, J. Stepaniuk (red.) (2020). Wybrane obszary diagnozy, profilaktyki, terapii w teorii i praktyce pedagogicznej, Difin, Warszawa 2020, s. 202-221.
7. Gardian-Miałkowska R., Regulacje prawne odpowiedzialności służbowej pracowników oświatowych w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie. W: Pedagogika społeczna Nr 3/2020, s. 157-176.
8. Gardian-Miałkowska R., Rozmowa z uczniem z tendencją samobójczą W: Remedium Nr 9, s. 5-7.
9. Gardian-Miałkowska R., Ocena ryzyka samobójstwa W: Remedium Nr 5 (343), s.18-20.
10. Greenstone J. L., Leviton S. C., Interwencja kryzysowa, Gdańsk 2004 2.
11. Hennel-Brzozowska A. (red.), Empowerment czyli dodawanie siły w praktyce psychologicznej, Wydawnictwo „scriptum”, Warszawa, 2016.
12. James R. K., Gilliland B. E., Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa 2008
13. Sęk H., Brzezińska A., Podstawy pomocy psychologicznej W: Strelau J., Doliński D. „Podręcznik akademicki, tom 2, GWP, Sopot 2020.
Akty prawne:
• Kodek karny
• Kodeks postępowania cywilnego
• Kodeks postępowania karnego
• Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. Nr 9, poz. 59, ze zm.) Konwencja o prawach dziecka (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
• Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2020 r. poz. 910, 1378). Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017 poz. 1591).
• Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieskie Karty” (Dz.U. 2011 nr 209 poz. 1245).
• Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26 października 1982 r. (Dz.U. 1982 nr 35 poz. 228).
• Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy domowej z dnia 29 lipca 2005 (Dz.U. z 2024 r. poz. 424).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: