Praca z jednostką i podstawy psychoterapii 3401-RES2-2PJPSd
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi nurtami w psychoterapii z uwzględnieniem technik i metod stosowanych w poszczególnych paradygmatach psychoterapeutycznych.
Ponadto słuchacze zostaną zapoznani z dowodami empirycznymi wskazującymi na skuteczność technik psychoterapeutycznych.
W trakcie zajęć zostaną również przedstawione podstawowe czynniki leczące w psychoterapii, uwzględniające cechy osoby prowadzącej działania pomocowe jak również uwarunkowania po stronie podmiotu terapii.
Po ukończeniu zajęć studenci będą posiadali bazową wiedzę na temat nurtów psychoterapeutycznych, jak również czynników które przyczyniają się do skuteczności oddziaływań pomocowych.
Nakład pracy studenta/tki:
- godziny zorganizowane – 30 godzin
- przygotowanie do zajęć – 20 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń praktycznych – 10 godzin
- przygotowanie do zaliczenia – 30 godzin
Razem: 90 godzin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka
w sferze wiedzy:
- zna podstawowe nurty w psychoterapii wraz ze stosowanymi w nich technikami i metodami pracy
- porównuje między sobą poszczególne paradygmaty w psychoterapii
- zna i scharakteryzuje czynniki leczące w psychoterapii
- zna dowody naukowe wskazujące na efektywność oddziaływań terapeutycznych
w sferze umiejętności:
- potrafi scharakteryzować i zastosować w ćwiczeniach poszczególne podstawowe techniki pomocowe
- potrafi ocenić swoje własne zasoby i kompetencje związane ze świadczeniem pomocy na rzecz drugiego człowieka
- umie nawiązać pierwszy kontakt w sytuacji pomocowej
w sferze kompetencji społecznych:
- rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego osoby zajmującej się szeroko rozumianą pomocą wobec osób potrzebujących
- ma świadomość znaczenia podmiotowego traktowania drugiego człowieka z uwzględnieniem jego możliwości psychofizycznych
- wykazuje gotowość do równego traktowania wszystkich osób potrzebujących wsparcia
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia:
- obecność na zajęciach
- aktywny udział w dyskusjach, pracach grupowych, odgrywaniu scenek
- egzamin ustny
Literatura
1. Bugental, J.F.T., Psychoterapia to nie, to co myślisz. Wydawnictwo Zielone Drzewo, IPZ, Warszawa 2019.
2. Cornell, A.,W., Focusing. Mądrość ciała. Wydawnictwo MIND, Podkowa Leśna 2015.
3. Czabała, Cz. Czynniki leczące w psychoterapii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
4. Kazdin, A.E., Weisz, J.. Psychoterapia dzieci i młodzieży. WUJ, Kraków 2006.
5. Loose, Ch., Graaf, P., Zarbock, G., Terapia schematów dzieci i młodzieży. GWP, Sopot 2021.
6. McWilliams, N. Diagnoza psychoanalityczna, GWP. Sopot 2017.
7. Mearns, D., Thorne B., Terapia skoncetrowana na osobie. WUJ, Kraków 2010.
8. Popiel, A., Pragłowska, E., Psychoterapia pzonawczo-behawioralna. Wydawnictwo Paradygmat, Warszawa 2008.
9. Prochaska, J. O., Norcross, J. C., Systemy psychoterapeutyczne. IPZ, Warszawa 2006
10. Rogers, C.R., O stawaniu się osobą. Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2018.
11. Yalom, I.D., Dar terapii. IPZ, Warszawa 2010.
12. Young J.E., Klosko, J.S., Weishaar, M.E., Terapia schematów, przewodnik praktyka, GWP, Sopot 2019
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: