Praca z grupą i podstawy socjoterapii 3401-RES2-2PGPSd
Zajęcia będą prowadzone metodami aktywnymi. Celem zajęć jest dostarczenie studentkom i studentom wiedzy oraz umiejętności sprzyjających w pracy z grupami.
Studenci i studentki przez pracę własną, podczas zajęć poznają techniki i narzędzia wspierające proces grupowy, nauczą się rozpoznawać fazy grupowe i dostosowywać do nich metody pracy. Poszerzą swoje kompetencje dotyczące sytuacji trudnych w grupie, zapoznają się z mechanizmami i zależnościami występującymi w działaniach. Ponadto, ważnym aspektem będzie ćwiczenie rozpoznawania charakteru grupy (warsztatowy, treningowy, szkoleniowy, terapeutyczny – szczególnie socjoterapia), celu prowadzonych grup, obszarów wpływu na zmianę zachowań odbiorców, a także sposobów ich realizacji i postaw prowadzącego.
Wiedza teoretyczna będzie podparta własnym doświadczaniem studentek i studentów podczas warsztatów. Osobom uczestniczącym w zajęciach zostanie stworzona możliwość do wzbogacania swoich zasobów i poszerzania samoświadomości w dostrzeganiu własnych predyspozycji do pracy z grupą.
Nakład pracy studenta/tki:
godziny zorganizowane – 30
przygotowanie się do zajęć – 20
przygotowanie narzędzia do pracy z grupą w wybranym momencie procesu grupowego – 20
przygotowanie do rozmowy ewaluacyjnej - 20
Razem: 90 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka
w sferze wiedzy:
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą możliwego charakteru i specyfiki grupy;
zna fazy rozwoju grupy i wie czym się charakteryzują;
ma wiedzę o głównych założeniach socjoterapii jako metody pracy z grupą;
zna mechanizmy wprowadzania zmian oraz czynniki umożliwiające zajście zmiany i rozwój u jednostek w grupie.
w sferze umiejętności:
potrafi rozpoznać i nazwać cel wprowadzanych działań podczas pracy z grupą;
potrafi szukać i stosować narzędzia do pracy z grupą oraz podsumowywać ich zastosowanie;
potrafi skorzystać z technik samoregulacji;
potrafi używać trzech kanałów świadomości przy korygowaniu zachowań (myśli, emocje, ciało).
w sferze kompetencji społecznych:
jest gotowa/y do pracy własnej w rozpoznawaniu potencjału jako prowadzącego grupę;
jest gotowa/y rozwijać umiejętności sprzyjające pracy z człowiekiem np.: uważność, umiejętności komunikacyjne, empatyczna obecność.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach.
Aktywny udział w zajęciach.
Przygotowanie i zastosowanie na forum narzędzia do pracy z grupą.
Rozmowa ewaluacyjna.
Literatura
1. Grudziewska E., Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć., Wydawnictwo Dyfin, Warszawa 2015
2. Hanson R., Szczęśliwy mózg, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2018.
3. Jagieła J., Socjoterapia w szkole. Krótki poradnik psychologiczny, Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2007.
4. Jedliński K. i inni, Trening interpersonalny, Wydawnictwo W.A.B, Warszawa 2008.
5. Król-Fijewska M., Stanowczo łagodnie bez lęku. Dziś., Bookolika, 2023.
6. Neufeld G., Maté G., Więź. Dlaczego rodzice powinni być ważniejsi od kolegów, Wydawnictwo Galaktyka, Łódź 2016
7. Sawicka K., Socjoterapia, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej, Warszawa 1998
8. Siegel D.J., Burza w mózgu nastolatka, Wydawnictwo MiND, 2016.
9. Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: