Praktyki dyskryminacyjne a prawa człowieka 3401-RES2-2PDPCd
Studenci poznają podstawowe pojęcia dotyczące dyskryminacji (takie jak: dyskryminacja bezpośrednia, dyskryminacja pośrednia, dyskryminacja przez asocjację oraz molestowanie i molestowanie seksualne). W trakcie zajęć zostaną przedstawione przypadki ich występowania w praktyce, a także sposoby ich identyfikacji oraz ich ocena z punktu widzenia praw człowieka.
Zajęcia mają również na celu przedstawienie podstaw prawa antydyskryminacyjnego (międzynarodowego, europejskiego i krajowego) oraz zasad jego interpretacji i stosowania w praktyce. Zajęcia będą też stanowiły okazję do wskazania, w jakim zakresie prawo europejskie i orzecznictwo europejskich trybunałów przyczyniło się do zmian w zakresie polskiego systemu prawnego i praktyki.
Elementem kursu będzie również przedstawienie polityk/praktyk antydyskryminacyjnych i antymobbingowych, które funkcjonują w instytucjach sektora publicznego o różnym profilu działań (w tym placówkach resocjalizacyjnych) oraz dobrych praktyk w zakresie zarządzania różnorodnością w aspekcie instytucjonalnym i personalnym.
Ponadto przedmiotem zajęć będzie analiza aktualnych badań dotyczących dyskryminacji oraz uprzedzeń w sferze publicznej i zmian zachodzących w Polsce w tym zakresie.
W ramach zajęć szczególna uwaga zwrócona zostanie na przypadki dyskryminacji ze względu na:
- płeć;
- niepełnosprawność;
- wiek;
- religię i wyznanie,
- orientację seksualną i tożsamość płciową.
Nakład pracy studenta:
- godziny zorganizowane – 30 godz.
- przygotowanie do zajęć – 20 godz.
- przygotowanie prezentacji – 10 godz.
- przygotowanie pracy pisemnej – 25 godz.
Razem: 85 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka
w sferze wiedzy:
zna krajowe, europejskie i międzynarodowe regulacje prawne dotyczące przeciwdziałania dyskryminacji oraz zasady ich stosowania w praktyce
zna orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz Trybunału Konstytucyjnego i sądów krajowych dotyczące zasady niedyskryminacji i równego traktowania
zna pojęcia: dyskryminacji (w tym bezpośredniej i pośredniej), molestowania i molestowania seksualnego, dyskryminacji przez asocjację;
zna niedozwolone kryteria różnicujące (tj. obywatelstwo, płeć, pochodzenie rasowe lub etniczne, religia i wyznanie, niepełnosprawność, wiek, orientacja seksualna);
zna różne środki ochrony przed dyskryminacją w sektorze prywatnym i publicznym;
zna problemy dotyczące dyskryminacji konkretnych grup społecznych;
w sferze umiejętności:
potrafi zidentyfikować praktyki o charakterze dyskryminacyjnym;
identyfikuje problemy prawne i praktyczne dotyczące zachowania zasady niedyskryminacji;
formułuje własne wnioski dotyczące stanu przestrzegania zasady równości i niedyskryminacji w sektorze publicznym i prywatnym;
potrafi zaproponować odpowiednie środki prawne i praktyczne zmierzające do ochrony przed dyskryminacją
w sferze kompetencji społecznych:
wykazuje wrażliwość na różne przejawy dyskryminacji;
jest gotowy/a do przestrzegania zasady równości i niedyskryminacji.
Kryteria oceniania
1. Ocena ciągła – uwzględniająca przygotowanie do zajęć i aktywność,
2. Przygotowywanie prezentacji
3. Pisemna praca zaliczeniowa
Literatura
Źródła:
1. Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka dotyczące art. 14 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka
2. Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczące różnych aspektów zasady równego traktowania i niedyskryminacji
3. Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego w zakresie art. 32 Konstytucji RP
Literatura zalecana:
1. D. Bulska, M. Winiewski, M. Bilewicz, Raport Uprzedzenia w Polsce, Warszawa 2024.
2. Agencja Praw Podstawowych, Podręcznik europejskiego prawa antydyskryminacyjnego, 2018.
3. J. Maliszewska-Nienartowicz (red.), Prawo antydyskryminacyjne. System Prawa Unii Europejskiej, Warszawa 2020.
4. K. Śmiszek (red.), Unijny zakaz dyskryminacji a prawo polskie. Analiza funkcjonowania przepisów antydyskryminacyjnych w praktyce polskich sądów, Warszawa 2018.
5. A. Zawidzka-Łojek, A. Szczerba-Zawada (red.), Prawo antydyskryminacyjne UE, Warszawa 2015.
6. Rzecznik Praw Obywatelskich, Ochrona przed dyskryminacją. Stan prawny i świadomość społeczna. Wnioski i rekomendacje RPO, Warszawa 2020
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: