Potrzeby i problemy - perspektywa indywidualna i społeczna 3401-RES2-1PiPd
Przedmiot koncentruje się na źródłach zjawisk wymagających interwencji społecznej w postaci pracy resocjalizacyjnej. Omawiane są kluczowe dla pojawienia się indywidualnych trudności życiowych i problemów społecznych pojęcia ‘potrzeby indywidualne’ oraz ‘potrzeby społeczne’. Osoby biorące udział w zajęciach uczą się szukać przyczyn problemów indywidualnych i społecznych w sferze niezaspokojonych potrzeb – indywidualnych i społecznych. Uczą się dostrzegać konieczne związki między działaniami diagnostycznymi a działaniami o charakterze interwencji społecznych.
Nakład pracy osób biorących udział w zajęciach:
- godziny zorganizowane – 30
- przygotowanie do zajęć – 20 godz.
- przygotowanie do egzaminu – 25 godz.
RAZEM: 75 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć osoba studiująca
w sferze wiedzy:
zna i rozumie konteksty i uwarunkowania zjawisk identyfikowanych jako indywidualne trudności życiowe oraz problemy społeczne, które wymagają rozwiązania
w sferze umiejętności:
potrafi wykorzystywać pogłębioną wiedzę do identyfikowania, interpretowania oraz wyjaśniania indywidualnych trudności życiowych i problemów społecznych
potrafi upowszechniać wiedzę o problematyce resocjalizacji uczestnicząc i/lub prowadząc różne formy debat publicznych
w sferze kompetencji społecznych:
jest gotowa do właściwego reagowania na zjawiska niezaspokojonych potrzeb indywidualnych i społecznych wymagające interwencji
Kryteria oceniania
obecność na zajęciach i aktywny w nich udział – jako warunek dopuszczenia do egzaminu
- egzamin ustny
Literatura
• E. Grudziewska, M. Mikołajczyk, Wybrane problemy społeczne. Teraźniejszość – przyszłość, Wyd. APS, Warszawa 2018
• T. Kaźmierczak, A. Olech, Mapa zaspokajania potrzeb społecznych, Praca Socjalna Nr 2/2006, IRSS
• T. Kocowski, Potrzeby człowieka. Koncepcja systemowa. Ossolineum 1982
• A. Lisowski, Badanie potrzeb społecznych, Interart, Warszawa 1996
• A. Maslow, Motywacja i osobowość, PWN, Warszawa 2006
• Mazowiecki Obserwator Społeczny, Projekt metodologiczny, 2000 (materiał niepublikowany, dostępny w bibliotece IPSiR)
• L. Miś, Problemy społeczne. Teoria, metodologia, badania, Wyd. UJ, Kraków 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: