Diagnoza w resocjalizacji 3401-RES2-1DRz
Zajęcia mają na celu zaznajomienie uczestników ze specyfiką diagnozy resocjalizacyjnej, jej funkcjami, przedmiotem, cechami i kryteriami oceny. Punktem wyjścia jest omówienie zagadnień diagnostycznych związanych z podstawowymi kategoriami zaburzeń, m.in. nieprzystosowaniem społecznym, niedostosowaniem społecznym, wykolejeniem społecznym, zaburzeniami zachowania, osobowością antyspołeczną. Student w trakcie zajęć poznaje modele diagnozy resocjalizacyjnej, zasady etyczne w trakcie procesu diagnozowania, przykładowe metody, techniki i narzędzia diagnostyczne oraz podstawowe wymagania stawiane narzędziom diagnostycznym. Ponadto na zajęciach kładziony jest nacisk na kształtowanie praktycznych umiejętności diagnostycznych, w tym umiejętności posługiwania się narzędziami w praktyce, interpretacji wyników badania diagnostycznego.
Nakład pracy studenta/tki:
- godziny zorganizowane – 20
- przygotowanie do zajęć – 30
- przygotowanie do zaliczenia – 40
- przygotowanie do egzaminu – 30
Razem: 120 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka
w sferze wiedzy
• zna podstawowe kategorie społecznych zagrożeń takich, jak: nieprzystosowanie społeczne, zaburzenia przystosowania społecznego, wykolejenie społeczne, niedostosowanie społeczne, zaburzenia zachowania, osobowość antyspołeczna, które są przedmiotem oddziaływań zapobiegawczych i naprawczych
• zna podstawowe metody, techniki i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w procesie resocjalizacji oraz zasady ich konstrukcji
• zna i rozumie dylematy i zasady etyczne w diagnozie resocjalizacyjnej
w sferze umiejętności:
• potrafi wykorzystywać pogłębioną wiedzę diagnostyczną do identyfikowania, interpretowania oraz wyjaśniania złożonych zjawisk i problemów społecznych
• potrafi wykorzystywać zaawansowane metody i narzędzia diagnostyczne do prawidłowego wykonania zadań związanych z diagnozą i prognozą
w sferze kompetencji społecznych:
• jest gotów/gotowa do przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej w procesie diagnozy
Kryteria oceniania
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się:
1. Egzamin pisemny (test)
2. Projekt indywidualny
3. Obecność ćwiczeniach
Literatura
Hornowska, E. (2018). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar
Pytka, L. (2005). Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo APS
Stanik, J.M. (2007). Diagnozowanie niedostosowania społecznego i asocjalności [w:] B. Urban, J.M. Stanik (red.). Resocjalizacja. T. I. Warszawa
Wysocka, E. (2015). Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Wysocka, E. (2019). Diagnoza pozytywna w resocjalizacji: warsztat diagnostyczny pedagoga praktyka. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Wysocka, E. (2008). Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: