Problematyka uzależnień - programy przeciwdziałania 3401-PS1-3PUZd
Przedmiot ma za zadanie zapoznać studenta z podstawowymi pojęciami, terminami związanymi z uzależnieniami oraz rodzajami uzależnień. Ponadto student poznaje przyczyny i skutki uzależnień. Zajęcia umożliwiają studentom poznanie mechanizmów uzależnień oraz sposobów leczenia uzależnień. Student zdobywa pogłębioną wiedzę na temat uzależnień chemicznych i behawioralnych. Przedmiot przygotowuje studenta do opracowania i stosowania rozmaitych strategii i procedur, metod i technik mających na celu aktywne i skuteczne zapobieganie i leczenie uzależnień.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
- w sferze wiedzy:
EK1 - ma uporządkowaną i interdyscyplinarną wiedzę o rodzajach , przyczynach i skutkach uzależnień
EK 2- charakteryzuje uzależnienie od substancji chemicznych i uzależnienia behawioralne
- w sferze umiejętności:
EK1 - potrafi, w podstawowym zakresie, wykorzystywać wiedzę z zakresu wielu dyscyplin do oceny skuteczności programów przeciwdziałania i leczenia uzależnień
EK2 - potrafi wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę do formułowania własnego programu na rzecz przeciwdziałania uzależnieniom
- w sferze kompetencji społecznych:
EK1 - ma świadomość znaczenia interdyscyplinarnej wiedzy i profesjonalnych umiejętności i rozumie potrzebę ich stałego rozwoju
EK2 - potrafi współdziałać i pracować w grupie w różnych rolach społecznych
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność na zajęciach
- aktywny udział w zajęciach
- przygotowanie programu
- zaliczenie sprawdzianów w tekstów i kolokwium pisemnego na zakończenie zajęć
Na ocenę końcową składają się:
- kolokwium pisemne (test) – max 50 pkt
- sprawdziany z tekstów naukowych – max 5 pkt.
- aktywność podczas zajęć – max 25 pkt.
- przygotowanie programu przeciwdziałania uzależnieniom –max.20 pkt.
Punktacja - maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 100
95-100 – ocena 5,0
88-94 – ocena 4,5
80-87 – ocena 4,0
70-79 – ocena 3,5
61- 69 – ocena 3,0
60 i niżej – ocena 2,0
Sposoby weryfikacji EK:
EK WIEDZA: sprawdziany z tekstów, kolokwium pisemne (test)
EK UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJE: ocenianie ciągłe, przygotowanie programu.
Literatura
1. Cierpiałkowska L. (2006), red. Oblicza współczesnych uzależnień, Poznań
2. Grzegorzewska I., Cierpałkowska L. (2018) Uzależnienia behawioralne, Warszawa
3. Jędrzejko M. (2009), red. Współczesne teorie i praktyka profilaktyki uzależnień chemicznych i niechemicznych, Warszawa
4. Juczyński Z. (2005) Narkomania Podręcznik dla nauczycieli wychowawców i rodziców, Warszawa
5. Mellibruda J. (1997) Psycho-bio-społeczna koncepcja uzależnienia od alkoholu, Alkoholizm i narkomania, 3 (28)
6. Maisto S., A., Galizio M., Connors G., (2000) Uzależnienia, zażywanie i nadużywanie, Warszawa
7. Okulicz-Kozaryn K. Przegląd badań dotyczących skutecznych strategii profilaktycznych file:///C:/Users/Aneta%20Dom%C5%BCalska/Downloads/Strategie%20profilaktyczne.pdf
8. Rowicka M.(2015) Uzależnienia behawioralne, terapia i profilaktyka, Warszawa
9. Ryś M., Wódź E. (2002) Role podejmowane w rodzinie alkoholowej a struktura potrzeb u dorosłych dzieci alkoholików, Studia psychologia UKSW 4
10. Sztander W. (2006) Dzieci w rodzinie z problemem alkoholowym, Warszawa
11. Urban B., Stanik J. (2008), red., Resocjalizacja T.1, 2. Warszawa
12. Woronowicz B. (2009) Uzależnienia – geneza, terapia, powrót do zdrowia, Poznań
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: