Metodyka kultury fizycznej 3401-PR1-SP-WR-WMFz
Przedmiot ma za zadanie zapoznać studenta z podstawowymi pojęciami i terminami z zakresu metodyki kultury fizycznej. Student zdobywa wiedzę na temat różnych koncepcji kultury fizycznej oraz instytucjonalnych kategorii kultury fizycznej. Przedmiot przygotowuje studenta do analizy procesów wychowania fizycznego i kultury fizycznej oraz ich funkcji i struktury. Ponadto student poznaje korzyści i zagrożenia wynikające z aktywności fizycznej. Przedmiot przygotowuje do analizy i opracowania wybranych projektów resocjalizacyjnych z zakresu sportu, wychowania fizycznego i rekreacji.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
w sferze wiedzy (K_W10, K_W16)
EK1 - ma uporządkowaną i interdyscyplinarną wiedzę o formach działań z zakresu kultury fizycznej
EK - ma podstawową wiedzę o procedurach konstruowania, wdrażania i ewaluowania projektów z zakresu kultury fizycznej
w sferze umiejętności (K_U05)
EK1 - potrafi, w podstawowym zakresie, wykorzystywać wiedzę z zakresu wielu dyscyplin do oceny skuteczności i kosztów rozmaitych inicjatyw oraz zorganizowanych strategii, metod i form przeciwdziałania społecznym zagrożeniom i problemom
w sferze kompetencji społecznych (K_K05, K_K08)
EK1-potrafi samodzielnie i zespołowo określać priorytety projektowanych programów profilaktycznych i naprawczych, uwzględnia w nich potrzeby osób i społeczności objętych tymi programami
EK2 - potrafi rozpoznać i przewidzieć stygmatyzujące efekty nieprawidłowych oddziaływań psycho- i socjotechnicznych kierowanych do jednostek, grup i społeczności i świadomie unika ich w swojej działalności zawodowej
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność w trakcie sem.)
- aktywny udział w zajęciach (czytanie tekstów naukowych, udział w dyskusjach, ćwiczeniach)
- przygotowanie i realizacja konspektu projektu
- zaliczenie sprawdzianów i kolokwium pisemnego
Na ocenę końcową składają się:
- kolokwium pisemne – max 50 pkt
- sprawdziany pisemne – max 5 pkt
- aktywność podczas zajęć – max 20 pkt.
- przygotowanie konspektu projektu - 25 pkt.
Punktacja – maksymalna liczba punktów do uzyskania wynosi 100
100-95 – ocena 5,0
94-84 – ocena 4,5
83-73 – ocena 4,0
72-62 – ocena 3,5
61- 52 – ocena 3,0
51 i niżej – ocena 2,0
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia
- EK WIEDZA: sprawdziany pisemne, kolokwium pisemne
- EK UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJE: ocenianie ciągłe, przygotowanie konspektu projektu
Literatura
Czapów Cz., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1971
Konopczyński M., Twórcza resocjalizacja, Warszawa 2010
Makarut F., Resocjalizacyjna moc aktywności sportowej więźniów, w: M.Ciosek, B. Pastwa – Wojciechowska, Psychologia penitencjarna, Warszawa 2016
Osiński W., Zarys teorii wychowania fizycznego, Poznań 1996
Piech K., Bodasińska A., WF z klasą zaczyna się w rodzinie. Rodzic – animatorem aktywności ruchowej w rodzinie, w: Makarczuk A., Maszorek -Szymali a., Kowalska J., Kaźmierczak A.,red., Biospołeczne uwarunkowania uczestnictwa w kulturze fizycznej i zdrowotnej osób w różnym wieku, Łódź 2017
Ślaska N., Bartoszewska A., Kaźmierczak A., Robacha J., Styl życia i zachowania zdrowotne młodzieży gimnazjalnej ze szkół miejsckich i wiejskich, w: Makarczuk A., Maszorek -Szymali a., Kowalska J., Kaźmierczak A.,red., Biospołeczne uwarunkowania uczestnictwa w kulturze fizycznej i zdrowotnej osób w różnym wieku, Łódź 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: