Twórcza resocjalizacja w środowisku lokalnym 3401-PR1-SP-WR-TRSLz
Przedmiot ma za zadanie zapoznać studenta z podstawowymi pojęciami i terminami z zakresu twórczej resocjalizacji, kulturotechniki i arteterapii. Student zdobywa wiedzę na temat kategorii i teorii twórczości oraz twórczości w wybranych koncepcjach psychologicznych. Student zapoznaje się z psychologicznymi korzyściami resocjalizacji przez sztukę. Przedmiot przygotowuje studenta do wskazywania podobieństw i różnic między twórczą resocjalizacją, kulturotechniką i arteterapią. Ponadto student poznaje metody kulturotechniki i twórczej resocjalizacji oraz techniki arteterapeutyczne a także przykłady programów z zakresu twórczej resocjalizacji realizowanych w środowisku lokalnym. Przedmiot przygotowuje do dokonywania krytycznej analizy resocjalizacji przez twórczość a także do opracowania i realizacji wybranych projektów związanych z twórczą resocjalizacją i arteterapią.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
w sferze wiedzy (K_W10, K_W16)
EK1 - ma uporządkowaną i interdyscyplinarną wiedzę o formach i metodach kulturotechnicznych, arteterapeutycznych i twórczej resocjalizacji
EK 2- ma podstawową wiedzę o procedurach konstruowania, wdrażania i ewaluowania projektów z zakresu twórczej resocjalizacji i arteterapii
w sferze umiejętności (K_U05, K_U08)
EK1 - potrafi, w podstawowym zakresie, wykorzystywać wiedzę z zakresu wielu dyscyplin do oceny skuteczności i kosztów rozmaitych twórczych inicjatyw oraz strategii, metod z zakresu twórczej resocjalizacji i arteterapii
EK2 - potrafi wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę do formułowania własnego projektu i zastosować nowoczesne technologie podczas stosowania metod i form twórczej resocjalizacji i arteterapii
w sferze kompetencji społecznych (K_K01, K_K04)
EK1 - ma świadomość znaczenia interdyscyplinarnej wiedzy i profesjonalnych umiejętności i rozumie potrzebę ich stałego rozwoju
EK2 - potrafi współdziałać i pracować w grupie w różnych rolach społecznych
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność na zajęciach
- aktywny udział w zajęciach (czytanie tekstów naukowych, udział w dyskusjach, ćwiczeniach, projektach)
- przygotowanie i realizacja projektu
- zaliczenie sprawdzianów pisemnych i kolokwium pisemnego
Na ocenę końcową składają się:
- kolokwium pisemne – max 45 pkt
- sprawdziany pisemne z tekstów naukowych – max 5 pkt
- aktywność podczas zajęć – max 35 pkt.
- przygotowanie projektu –max.15 pkt.
Punktacja - maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 100
100-95 – ocena 5,0
94-84 – ocena 4,5
83-73 – ocena 4,0
72-62 – ocena 3,5
61- 52 – ocena 3,0
51 i niżej – ocena 2,0
Sposoby weryfikacji EK:
- EK WIEDZA: sprawdziany pisemne, kolokwium pisemne
- EK UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJE: ocenianie ciągłe, przygotowanie projektu.
Literatura
Czapów Cz., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1971
Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, Siedlce 2011
Jaworska A., Resocjalizacja przez twórczość, w: M.Ciosek, B. Pastwa – Wojciechowska, Psychologia penitencjarna, Warszawa 2016
Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2010
Korbut A., Arteterapia i jej zastosowanie w obszarze edukacji, Artykuły naukowe Vol. 11, 2016, No 3(41)
Kowalski S., Mózg artystyczny, Muzyka dla mózgu, w: Kowalski S., Mózg, rozwiń swój potencjał, Warszawa 2017
Kupiec H., Edukacyjno-wychowawcze aspekty warsztatów fotograficznych w ocenie nieletnich uczestniczek, w: Resocjalizacja Polska, nr 3, 2012
Kupiec H., Socjoterapeutyczne aspekty twórczej resocjalizacji, Resocjalizacja Polska, nr 2, 2011
Marczak M., red., Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce, Kraków 2009
Piotrowski P., Działania artystyczne w więzieniu: konteksty, funkcje i przykłady zastosowań, Resocjalizacja Polska nr 4, 2013
Rudowski T., Arteterapia, inspiracje i wartości, Warszawa 2014,
Rudowski T., Edukacja i terapia przez sztukę, Warszawa 2013
Rudowski T., Pytania i odpowiedzi dla potrzeb edukacji plastycznej i arteterapii w resocjalizacji niedostosowanych społecznie, w: B.Jezierska, A.Rejzner, P.Szczepaniak, A.Szecówka, red., Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w nurtach inkluzji, Warszawa 2013
Zbiciak A., Warsztaty artystyczne – edukacja osób pozbawionych wolności poprzez kreacje artystyczną z elementami arteterapii w: M.Marczak, K.Nawrocka, Reintegracja społeczna osób opuszczających jednostki penitencjarne przy wsparciu potencjału społeczności lokalnej, Lublin 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: