Podstawy nauczania resocjalizującego 3401-PR1-SP-WR-PNRd
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z problematyką wychowania, nauczania i kształcenia resocjalizującego. W trakcie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia: charakterystyka uczniów z nieprzystosowaniem społecznym na podstawie wyników badań; zasady nauczania nieprzystosowanych społecznie; zasady dydaktyczne; problematyka celów kształcenia (definicje, klasyfikacje, formułowanie celów, źródła celów, operacjonalizacja celów, taksonomia celów kształcenia); zagadnienie treści kształcenia; formy organizacyjne kształcenia oraz metody kształcenia; prawne podstawy kształcenia resocjalizującego; orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu uczestnicy zajęć w zakresie:
a. wiedzy:
• definiują podstawowe pojęcia z zakresu dydaktyki ogólnej i ortodydaktyki resocjalizacyjnej
• wskazują założenia modeli edukacyjnych
• rozróżniają podstawowe metody nauczania
b. umiejętności
• dokonują prawidłowej analizy podstawowych modeli edukacyjnych
• formułują cele kształcenia i nauczania specjalnego
c. kompetencji
• przedstawiają swoje zdanie na temat roli kształcenia w procesie resocjalizacji
• umieją współpracować w zespole
Kryteria oceniania
Sposoby weryfikacji efektów uczenia:
EU WIEDZA: test końcowy jednokrotnego wyboru
EU UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJE: przygotowanie zajęć dla uczniów metodą projektu.
- przygotowanie zajęć dla uczniów metodą projektu – max 20 pkt
- test końcowy jednokrotnego wyboru – max 80 pkt
Punktacja - maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 100
100-91 – ocena 5,0
90-81 – ocena 4,5
80-71 – ocena 4,0
70-61 – ocena 3,5
60- 52 – ocena 3,0
51 i niżej – ocena 2,0
Literatura
Szecówka, A. (2008). Kształcenie resocjalizujące, w: Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna, B. Urban, J.M. Stanik (red.), tom 1, Warszawa: PWN
Żegnałek, K. (2005). Dydaktyka ogólna. Wybrane zagadnienia. Warszawa: WSP TWP w Warszawie
Kruszewski, K. (2007). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, wyd. 7, Warszawa: PWN
Deutsch Smith, D. (2008). Pedagogika specjalna. t.2, Warszawa: PWN i APS
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: