Metodyka pracy wychowawczo-korekcyjnej z grupą 3401-PR1-SP-WR-MPWd
Celem zajęć jest zdobycie przez studenta wiedzy z zakresu procesu grupowego, rodzajów grup, etapów pracy w grupie oraz ról grupowych. Przedmiot przygotowuje studenta do poznania zjawiska oporu i sposobów radzenia z oporem. Ponadto student poznaje style uczenia się oraz metody i techniki pracy z grupą. Przedmiot przygotowuje do poprawnego przygotowania i realizacji zajęć grupowych. Zajęcia uświadamiają studentom jak ważne jest zdobywanie wiedzy i profesjonalnych umiejętności do pracy z grupą i potrzebę ich stałego rozwoju.
Wymiar czasu pracy studenta/ki:
- godziny kontaktowe: 60
- przygotowanie do zajęć: 30
- przygotowanie i przeprowadzenie autorskiego programu pracy z grupą: 40
- przygotowanie do egzaminu: 20
150 godzin/5 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu student/ka:
• w sferze wiedzy:
- ma uporządkowaną wiedzę na temat rodzajów grup, ról grupowych, procesu grupowego, etapów pracy z grupą, stylów uczenia się;
- zna i rozumie zjawisko oporu w grupie i sposoby radzenia z oporem;
• w sferze umiejętności:
- potrafi analizować zasadność stosowania różnych metod i technik w celu skutecznej i efektywnej pracy z grupą;
- potrafi przy użyciu uporządkowanej wiedzy zaprojektować i przeprowadzić zajęcia grupowe;
• w sferze kompetencji społecznych:
- uzyskuje wgląd w siebie: poznaje swój potencjał oraz ograniczenia w zakresie funkcjonowania w grupie, ma świadomość znaczenia złożonej wiedzy i profesjonalnych umiejętności w pracy z grupą i rozumie potrzebę ich stałego rozwoju;
- jest gotów do postępowania zgodnie z zasadami etyki prowadzącego grupę.
-potrafi współdziałać i pracować w grupie, brać udział w dyskusji.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia warsztatu:
- obecność;
- aktywność w trakcie zajęć max. 40 pkt ;
- opracowanie i przeprowadzenie autorskiego programu pracy z grupą max. 60 pkt.
Aby zaliczyć warsztat trzeba zdobyć min. 90 pkt.
Warunki zaliczenia przedmiotu:
Egzamin pisemy, do którego student może przystąpić po uzyskaniu zaliczenia warsztatu.
Punktacja z egzaminu:
95-100 – ocena 5,0
88-94 – ocena 4,5
80-87 – ocena 4,0
70-79 – ocena 3,5
61- 69 – ocena 3,0
60 i niżej – ocena 2,0
Sposoby weryfikacji efektów uczenia:
- w obszarze wiedzy: egzamin pisemny;
- w obszarze umiejętności i kompetencji: ocenianie ciągłe, opracowanie i przeprowadzenie autorskiego programu pracy z grupą.
Literatura
1. Brown R. Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa, GWP, Gdańsk 2006;
2. Corey M.S., Corey G., Grupy: metody grupowej pomocy psychologicznej, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 2002;
3. Kozak A., Proces grupowy. Poradnik dla trenerów, nauczycieli, wykładowców, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2010;
4. Łaguna M., Fortuna P., Przygotowanie szkolenia, GWP, Sopot 2015;
5. Paszkiewicz A., Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Difin, Warszawa 2007;
6. Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z., Psychologia wychowawcza, PWN, Warszawa 1998;
7. Rubaj M., Praca z grupą w socjoterapii, [w:] E. Grudziewska (red.) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć, Difin, Warszawa 2015;
8. Sawicka K., Socjoterapia, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 1999;
9. Urban M., Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, GWP, Gdańsk 2015;
10. Vopel K.W., Poradnik dla prowadzących grupy. Jedność, Kielce 2006;
11. Yalom I., Leszcz M., Psychoterapia grupowa. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: