Metodyka pracy wychowawczo-korekcyjnej z grupą 3401-PR1-SP-WR-MPWd
Celem zajęć jest zdobycie przez studenta wiedzy z zakresu procesu grupowego, rodzajów grup, etapów pracy w grupie oraz ról grupowych. Przedmiot przygotowuje studenta do poznania zjawiska oporu i sposobów radzenia z oporem. Ponadto student poznaje style uczenia się oraz metody i techniki pracy z grupą. Przedmiot przygotowuje do poprawnego przygotowania i realizacji zajęć grupowych. Zajęcia uświadamiają studentom jak ważne jest zdobywanie wiedzy i profesjonalnych umiejętności do pracy z grupą i potrzebę ich stałego rozwoju.
Wymiar czasu pracy studenta/ki:
- godziny kontaktowe: 60
- przygotowanie do zajęć: 30
- przygotowanie i przeprowadzenie autorskiego programu pracy z grupą: 40
- przygotowanie do egzaminu: 20
150 godzin/5 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu student/ka:
• w sferze wiedzy:
- ma uporządkowaną wiedzę na temat rodzajów grup, ról grupowych, procesu grupowego, etapów pracy z grupą, stylów uczenia się;
- zna i rozumie zjawisko oporu w grupie i sposoby radzenia z oporem;
• w sferze umiejętności:
- potrafi analizować zasadność stosowania różnych metod i technik w celu skutecznej i efektywnej pracy z grupą;
- potrafi przy użyciu uporządkowanej wiedzy zaprojektować i przeprowadzić zajęcia grupowe;
• w sferze kompetencji społecznych:
- uzyskuje wgląd w siebie: poznaje swój potencjał oraz ograniczenia w zakresie funkcjonowania w grupie, ma świadomość znaczenia złożonej wiedzy i profesjonalnych umiejętności w pracy z grupą i rozumie potrzebę ich stałego rozwoju;
- jest gotów do postępowania zgodnie z zasadami etyki prowadzącego grupę.
-potrafi współdziałać i pracować w grupie, brać udział w dyskusji.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia warsztatu:
- obecność;
- aktywność w trakcie zajęć max. 30 pkt ;
- opracowanie i przeprowadzenie autorskiego programu pracy z grupą max. 70 pkt.
Aby zaliczyć warsztat trzeba zdobyć min. 90 pkt.
Warunki zaliczenia przedmiotu:
Egzamin pisemy w formie testu, do którego student zostanie dopuszczony po uzyskaniu zaliczenia warsztatu.
Punktacja z egzaminu:
95-100 – ocena 5,0
88-94 – ocena 4,5
80-87 – ocena 4,0
70-79 – ocena 3,5
61- 69 – ocena 3,0
60 i niżej – ocena 2,0
Sposoby weryfikacji efektów uczenia:
- w obszarze wiedzy: egzamin pisemny;
- w obszarze umiejętności i kompetencji: ocenianie ciągłe, opracowanie i przeprowadzenie autorskiego programu pracy z grupą.
Literatura
1. Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., 2011, Ja I mój uczeń pracujemy aktywnie, przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce,
2. Corney M.S., Corney G., 2002, Grupy, metody grupowej pomocy psychologicznej, Warszawa,
3. Łaguna M., 2003, Szkolenia, Gdańsk,
4. Łaguna M., Fortuna P., 2015, Przygotowanie szkolenia, Sopot,
5. Paszkiewicz A., 2017, Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Warszawa,
6. Sawicka K., red., 2008, Socjoterapia, Warszawa
7. Szymańska J., 2015, Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
8. Urban M., 2015, Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, Gdańsk
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: