Aksjologia wychowania resocjalizującego 3401-PR1-SP-WR-AWRz
1. Analiza semiotyczna terminów
a) „wartość”
b) „aksjologia”
c) "aksjologia pedagogiczna"
2. Wybrane wartości kręgu euroatlantyckiego (rozważania terminologiczne i historycznofilozoficzne)
a) prawda
b) dobro
c) piękno
d) wolność
e) szczęście
f) rozwój
3. Realizacja wartości w wychowaniu resocjalizującym
a) wybrane wartości a idea i praktyka resocjalizacji
b) aplikacja wartości w przykładowych programach resocjalizacyjnych
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
mieszany: w sali i zdalnie
w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. rozpoznaje i interpretuje stanowiska aksjologiczne oraz rodzaje wartości i ich hierarchie;
2. analizuje praktyczne konsekwencje zastosowania określonych stanowisk aksjologicznych.
Umiejętności:
1. rewiduje i adaptuje stanowiska aksjologiczne oraz przynależny im sposób wartościowania określonych stanów rzeczy z pozycji konkretnych sytuacji wychowawczych.
Kompetencje:
3. oddziela wartości autoteliczne od wartości instrumentalnych oddziaływań resocjalizacyjnych;
4. wyjaśnia prawidłowości i przebieg procesów introcepcji/internalizacji wartości w wychowaniu.
Kryteria oceniania
Referat - 75%
Aktywne uczestnictwo w zajęciach - 25%
Literatura
Cichoń W., Człowiek, wartości, wychowanie. Zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej, Kraków 1996.
Frankl V.E., Człowiek w poszukiwaniu sensu, Warszawa 2011.
Jaśtal J., Wartość, w: Słownik filozofii, red. J. Hartman, Kraków 2009.
Pytka L., Aksjologia pedagogiczna, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, Warszawa 2003, t. I.
Pytka L., Aksjologiczno-pedagogiczne podstawy resocjalizacji, w: Polska myśl resocjalizacyjna. Wybór tekstów, red. K. Sawicka, Warszawa 1993.
Stróżewski W., W kręgu wartości, Kraków 1992.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: