Justizvollzug der deutschsprachigen Ländern (niem. B2+) 3401-FAKB-JDLd
Zadaniem przedmiotu jest przedstawienie więziennictwa krajów niemieckojęzycznych w perspektywie ustawodawczej, organizacyjnej i realizacyjnej, obejmującego następujące zagadnienia:
• ustawowe podstaw działalności więziennictwa,
• cele, zasady, organizacja i metody oddziaływania na więźniów,
• system penitencjarny Niemiec
• więziennictwo Szwajcarii,
• więziennictwo Austrii,
• rozwiązania stosowane w Liechtensteinie,
• organizacyjne i praktyczne różnice wykonywania kary pozbawienia wolności miedzy państwami niemieckojęzycznymi,
• specyfika federalizmu dla kształtu więziennictwa,
• systemy penitencjarne państw niemieckojęzycznych a polskie więziennictwo.
W części wstępnej przedstawione zostaną podstawowe informacje dotyczącej specyfiki więziennictwa państw niemieckojęzycznych. Następnie omówione będą podstawy prawne, cele, zasady, metody działania więziennictwa w poszczególnych państwach (Niemcy, Szwajcaria, Austria, Liechtenstein). Część końcowa poświęcona jest prezentacji podobieństw i różnic tych rozwiązań ze stosowanymi w polskim więziennictwie.
Wdrażana będzie praca grupowa, a także doskonalenie umiejętności posługiwania się technologią informatyczną oraz multimedialną, w tym tworzenia prezentacji multimedialnych. W procesie poszukiwania i opracowywania informacji o rozwiązaniach krajów niemieckojęzycznych podnoszona będzie znajomości języka niemieckiego.
Szacunkowa liczba godzin, jakie studenci powinni przeznaczyć na osiągnięcie efektów uczenia się
fakultet - 30 godzin
praca samodzielna – 35
przygotowanie do zaliczenia - 35 godzin
RAZEM ok. 100 godzin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Po zakończeniu procesu uczenia student, na podstawie zgromadzonej wiedzy
• opisuje założenia i praktyczne formy organizacyjne więziennictwa państw niemieckojęzycznych
• wyjaśnia związki pomiędzy rozwiązaniami stosowanymi w instytucjach więziennych krajów niemieckojęzycznych a prawymi i organizacyjnymi aspektami działania polskiego więziennictwa,
• opisuje mechanizmy funkcjonowania współczesnych rozwiązań instytucjonalnych krajów niemieckojęzycznych na tle rozwiązań polskich i europejskich
• rozpoznaje słabe i mocne aspekty działalności zamkniętych instytucji korekcyjnych krajów niemieckojęzycznych w zakresie reintegracji społecznej
Umiejętności
Po zakończeniu procesu uczenia student posiada następujące umiejętności
• krytycznie ocenia działalność więziennictwa krajów niemieckojęzycznych w zakresie resocjalizacji, opieki i pomocy z punktu widzenia celów wychowania i reintegracji społecznej więźniów
• definiuje aspekty skłaniające do dalszej ewolucji rozwiązań niemieckojęzycznych w zakresie profilaktyki i resocjalizacji
• dokonuje interpretacji niemieckojęzycznym rozwiązań prawnych pod kątem ich przydatności resocjalizacyjnej
• sporządza konspekty i prezentacje ze źródeł niemieckojęzycznych
Kompetencje społeczne
Po zakończeniu procesu uczenia student posiada następujące kompetencje społeczne
• postępuje zgodnie z zasadami etyki wychowawcy oraz przewidzianymi w prawie polskim, europejskim i światowym
• weryfikuje działania polskich instytucji resocjalizacyjnych z perspektywy europejskiej, zwłaszcza niemieckojęzycznej
• ma świadomość konieczności zmian systemu resocjalizacji, opieki i pomocy.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę w postaci ustnej
Wiedza
• egzamin ustny
• stopień opanowania materiału do przygotowania przez studentów na każde zajęcia
Umiejętności
• egzamin ustny
• prezentacja/ abstrakt
• aktywność na zajęciach
Kompetencje społeczne
• egzamin ustny
• prezentacja/ abstrakt
• aktywność na zajęciach
Literatura
1. Baechtold Andrea, Strafvollzug. Straf- und Massnahmenvollzug an Erwachsenen in der Schweiz, Stäempfli Verlag AG, Bern 2009
2. Dünkel F., Kestermann C., Zolondek J. (red.) Internationale Studie zum Frauenstrafvollzug. Bestandsaufnahme, Bedarfsanalyse und "best practice". University Greifswald, Dep. Of Criminology, 2005
3. Gesetz über den Vollzug der Freiheitsstrafe, der Jugendstrafe und der Sicherungsverwahrung (Bayerisches Strafvollzugsgesetz–BayStVollzG) vom 10.Dezember 2007, GVBl 2007, S. 866.
4. Kusztal J. System resocjalizacji młodzieży niedostosowanej społecznie w Polsce i w Niemczech, Wyd. WAM, Kraków 2009
5. Schmidt Dariusz, Innowacyjne projekty w szwajcarskim systemie wykonywania kar i środków karnych, w: Jezierska Barbara, Rejzner Andrzej, Szczepaniak Paweł, Szecówka Adam (red.) Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w nurtach inkluzji. Doświadczenia, problemy, perspektywy międzynarodowe, s. 461-484, Warszawa 2013
6. Schmidt Dariusz, Środek zabezpieczający stosowany wobec szczególnie groźnych sprawców czynów zabronionych w Niemczech. w: Przegląd Więziennictwa Polskiego, nr 83, Warszawa 2014, s. 43-87,
7. Schmidt Dariusz, Wybrane aspekty wykonywania kary pozbawienia wolności w krajach niemieckojęzycznych (na przykładzie Szwajcarii i Bawarii), w: Modernizowanie więziennictwa. V Kongres Penitencjarny, Wyd. UW IPSiR, CZSW, Warszawa 2015, str. 624-64
8. Schweizerisches Strafgesetzbuch vom 21. Dezember 1937 (Stand am 1. Juni 2008), Schweizerische Eidgenossenschaft, Bundeskanzlei, Bern 2008
9. Strafvollzug in Österreich, Bundesministerium für Justiz, Wien 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: