Wolontariat w organizacji życia społecznego 3401-FAK-WOŻSz
Konwersatorium ma za zadanie:
• przedstawić systematycznie wiedzę potrzebną do zaliczenia przedmiotu,
• zapoznać z podstawowymi informacjami na temat wolontariatu.
Zajęcia mają za zadanie wprowadzić studentów w problematykę dotyczącą wolontariatu. Studenci mają poznać rolę, znaczenie i pozycję wolontariatu w instytucjonalnej strukturze państwa; regulację prawną aktywności wolontariackiej; motywacje wolontariuszy; korzyści i koszty pracy wolontariackiej; rodzaje aktywności społecznej; formy wolontariatu; miejsce wolontariatu w wybranych modelach polityki społecznej; funkcje wolontariatu.
Dyskusja na zajęciach ma prowadzić do lepszego zrozumienia poruszanych zagadnień.
Nakład pracy studenta:
- godziny zorganizowane – 15 godzin
- przygotowanie do zajęć – 15 godzin
- przygotowanie prezentacji lub pracy pisemnej – 20 godz.
RAZEM = 50 godzin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student będzie:
WIEDZA
1. Dysponował siatką najważniejszych pojęć z zakresu wolontariatu.
2. Znał rolę, znaczenie, pozycję i funkcje organizacji wolontariatu w instytucjonalnej strukturze państwa.
3. Miał pogłębioną wiedzę o głównych problemach ludzi wymagających wsparcia, pomocy i opieki, a także formach pomocy.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Potrafił samodzielnie dobierać adekwatne do doświadczanych przez jednostki /grupy /społeczności trudności życiowych i problemów modele interwencji, w szczególności w sytuacjach złożonych i/lub niejednoznacznych.
2. Potrafił organizować działalność wolontariacką, wprowadzać i pozyskiwać adeptów.
3. Potrafił uzasadnić swoje zdanie w dyskusji w grupie, posługując się odpowiednimi pojęciami.
KOMPETENCJE
1. Gotowy do inspirowania i podejmowania działań na rzecz dobra publicznego, w tym przeciwdziałania wszelkim formom dyskryminacji i społecznego wykluczania.
2. Gotowy do wykorzystywania wiedzy i umiejętności w praktyce zawodowej.
Kryteria oceniania
metody oceny liczba punktów/udział w ocenie końcowej
Ocena ciągła – bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność. 30%
Ocena przygotowanych prac pisemnych lub prezentacji. 70%
Literatura
1. Bogacz-Wojtanowska Ewa, Rymsza Marek (red.), Nie tylko społecznie. Zatrudnienie i wolontariat w organizacjach pozarządowych, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2009.
2. Gałązka Alina (red.), Elementarz III sektora, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa 2005.
3. Gawroński Staś, Ochotnicy miłości bliźniego. Przewodnik po wolontariacie, tłum. Bożena Topolska, Więź, Warszawa 1999.
4. Górecki Mirosław, Idea, instytucjonalizacja i funkcje wolontariatu, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2013.
5. Iłowiecka-Tańska Ilona, Liderzy i działacze o idei trzeciego sektora w Polsce, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011.
6. Ochman Małgorzata, Jordan Paweł, Jak pracować z wolontariuszami, Biuro Obsługi Ruchu Inicjatyw Samopomocowych – BORIS, Centrum Wolontariatu w Warszawie, Warszawa 2000.
7. Sektor non-profit w 2018 r., Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, Kraków 2020 (file:///C:/Users/Dell/Downloads/sektor_non-profit_w_2018_r.pdf).
8. Trzeci Sektor – kwartalnik o problematyce społeczeństwa obywatelskiego.
9. Załuska Małgorzata, Toczyski Witold, Leś Ewa, Boczoń Jerzy (red.), Organizacje pozarządowe w społeczeństwie obywatelskim, Wydawnictwo Interart, Warszawa 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: