Psychologia stosowana 3401-FAK-PSd
Wykład fakultatywny "psychologia stosowana" podzielony jest na części poświęcone poszczególnym specjalnościom, tj.
- psychologia uczenia się
- psychologia wychowawcza
- psychologia kliniczna
- psychologia resocjalizacyjna
- psychologia sądowa
- psychologia pracy i organizacji
- psychologia wojskowa
- psychologia marketingu i sprzedaży
- psychologia sportu
Treść zajęć skoncentrowana jest na zastosowaniu wiedzy psychologicznej w praktyce, tj. aplikacyjnych aspektach wyników badań, koncepcji i teorii psychologicznych, które umożliwią słuchaczom zwiększenie kompetencji w takich obszarach aktywności jak nawiązywanie kontaktów, porozumiewanie się z jednostkami, grupami, wpływanie na postawy i zachowania innych ludzi a także organizowanie warunków pracy zawodowej i działalności społecznej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Ma podstawową wiedzę o specyfice, przedmiocie, terminologii i podstawowych koncepcjach teoretycznych psychologii ogólnej a także możliwościach wykorzystania ich w praktyce.
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę psychologiczną do wyjaśniania i przewidywania zachowań i form przystosowania jednostki do środowiska a także planowania oddziaływań mających je zmienić.
Zna podstawowe zastosowania koncepcji psychologicznych w poszczególnych subdyscyplinach psychologii stosowanej: psychologii wychowawczej i szkolnej, psychologii klinicznej, psychologii resocjalizacyjnej, psychologii sądowej i penitencjarnej, psychologii pracy i organizacji, psychologii wojskowej, psychologii marketingu i sprzedaży oraz psychologii sportu.
Potrafi samodzielnie korzystać z literatury i rozróżniać poszczególne stanowiska teoretyczne oraz płynące z nich zasady dla praktycznego wykorzystania w programach zawodowych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych.
Ma świadomość ważności całościowego rozpoznawania psychologicznych determinant zachowania człowieka, jego wyborów, decyzji, wartościowania oraz znaczenia stymulowania rozwoju potrzeb, postaw, wartości, struktur poznawczych i emocjonalnych dla funkcjonowania w różnych rolach społecznych i osobistej samorealizacji.
Kryteria oceniania
90 procentowa obecność na wykładach dopuszcza studenta do egzaminu pisemnego składającego się z:10 pytań merytorycznych, 6 odpowiedzi poprawnych ocena dostateczna, za każdą następną dobrą odpowiedź - pół punktu, 10 odpowiedzi poprawnych ocena bardzo dobra, opis wykraczający poza podstawową wiedzę ocena celująca.
Literatura
Ackerman, M. J. (2005). Podstawy psychologii sądowej. Gdańsk: GWP.
Aronson E., Wilson T.D., Alert R.M. (2007). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka.
Kosslyn, S.M., Rosenberg, R.S. (2006). Psychologia. Mózg ? człowiek ? świat. Kraków: Znak.
Memon, A., Vrij, A., Bull, R. (2003). Prawo a psychologia. Wiarygodność zeznań i materiału dowodowego. Gdańsk: GWP.
Mietzel, G. (2008). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: GWP.
Ostrowska, K. (2013). Psychologia resocjalizacyjna. Warszawa: Wyd. Edu. Fraszka.
Ostrowska, K. (2015). Psychologia dla służb społecznych. Warszawa: Difin.
Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2014). Psychologia wychowawcza (tom 1 i 2). Warszawa: PWN.
Schultz, D.P., Schultz, S.E. (2011). Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Warszawa: PWN.
Sęk, H., Cierpiałkowska, L. (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.
Strelau, J., Doliński, D. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1. Gdańsk: GWP.
Tavris, C., Wade, C. (2008). Psychologia. Podejścia oraz koncepcje. Poznań: Zysk i S-ka.
Zimbardo P.G., Johnson R.L., McCann V. (2011). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: