Podstawy psychotraumatologii 3401-FAK-POPSd
Podstawy psychotraumatologii mają służyć uzyskaniu wiedzy z zakresu traumy, jej obszarów oraz metod pracy. Celem zajęć jest zdobycie przez studenta/kę wiedzy i umiejętności do stawiania poprawnego rozpoznania na użytek opieki wychowania, resocjalizacji i terapii. W części wstępnej zostaną przedstawione ramy teoretyczne i zakresy pojęciowe z zakresu traumy, jej charakterystykę, specyfikę i rodzaje, a także jej rozpoznanie. Następnie podejmowana będzie problematyka powstawania więzi psychicznej, a także konsekwencji przebytej traumy. W dalszej części zostaną omówione wybrane techniki terapeutyczne w leczeniu traumy. Istotnym elementem zajęć będzie analiza wybranych przypadków z zaburzeniami w zachowaniu jako proces adaptacji traumy.
Nakład pracy studenta/ki:
30 – godziny kontaktowe
20 – przygotowanie się do zajęć
10 – przygotowanie do moderowania wybranego tematu
20 – przygotowanie do zaliczenia
80 – liczba ogółem
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka
w sferze wiedzy:
zna podstawowe pojęcia z zakresu traumy, jej charakterystykę, specyfikę i rodzaje, a także jej rozpoznanie z uwzględnieniem osób z nieprzystosowaniem społecznym
w sferze umiejętności:
potrafi, przy użyciu uporządkowanej wiedzy, wskazać i charakteryzować konsekwencje przebytej traumy ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń w zachowaniu
w sferze kompetencji społecznych:
ma gotowość do ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i w obszarze rozwoju osobistego samodzielnego
Kryteria oceniania
ocena ciągła – uwzględniająca obecność, przygotowanie do zajęć i aktywność
końcowe zaliczenie pisemne (50% pytań otwartych, 50% pytań zamkniętych)
Literatura
1. Athias G. (2014). Programy rodzinne twoich chorób. Wydawnictwo Vigro.
2. Briere J. N.m Scott C. (2015). Podstawy terapii traumy. Diagnoza i metody terapeutyczne. Wydanie drugie rozszerzone zgodnie z DSM-5. Wysłannictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
3. Gardian-Miałkowska R., Weremczuk E. (2020), Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z doświadczeniem traumy, W: Gardian-Miałkowska R., Weremczuk E., Przybysz-Zaremba M. Specjalne potrzeby edukacyjne w praktyce pedagogicznej. Wybrane obszary i rozwiązania, Wydawnictwo Adam Marszałek: Toruń.
4. Herman J. (2020). Trauma. Od przemocy domowej do terroru politycznego. Czarna Owca: Warszawa
5. Hubert D. (2022). Te cudne, okropne emocje. Psychobiologia w praktyce. Endorfiny.
6. Kozak A., Wasilewski J. (2022). Uwięzieni w słowach rodziców. Jak uwolnić się od zaklęć, które rzucono na nas w dzieciństwie. One press sensus.
7. Levine P. Uleczyć traumę. 12-stopniowy program wychodzenia z traumy. Wydawnictwo Czarna Owca.
8. Mate G. (2022). Mit normalności. Trauma, choroba i zdrowienie w toksycznej kulturze. Wydawnictwo Czarna Owca: Warszawa.
9. Ruppert F. (red.) (2006). Wczesna Trauma. Wydawnictwo Vigro.
10. Schutzenberger A.A. (2016). Tajemnice Twoich przodków. Wydawnictwo Vigro.
11. Schutzenberger A.A. (2016). Psychogenealogia w praktyce. Wydawnictwo Vigro.
12. Wolyn M. (2016). Nie zaczęło się od ciebie. Jak dziedziczona trauma wpływa na to, kim jesteśmy i jak zakończyć ten proces. Wydawnictwo Czarna Owca.
13. Woydyłło E., Harland M. (2022). Ukoić siebie czyli oswoić lęk i traumę. Wydawnictwo WAM.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: