Niepełnosprawność jako obszar interwencji publicznej 3401-FAK-NJOz
Na zajęciach omówione zostaną podstawowe sposoby definiowania zjawiska niepełnosprawności i ich skutki, ze szczególnym zwróceniem uwagi na sposób orzekania. Studenci zapoznają się z podstawowymi dostępnymi danymi o populacji osób z niepełnosprawnościami oraz jej zróżnicowaniu. Opisane zostaną różne typy niepełnosprawności i realia funkcjonowania osób z tymi niepełnosprawnościami, także w zależności od ich wieku. Codzienne problemy zostaną powiązane z rozwiązaniami prawnymi w różnych obszarach (lub ich brakiem).
Zaakcentowany będzie też polityczny wymiar niepełnosprawności, związany z interwencją publiczną o określonych skutkach budżetowych. Omówione będą rodzaje dostępnych świadczeń i warunki ich uzyskania oraz sposób finansowania ze środków publicznych.
Codzienne funkcjonowanie osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności zostanie przedstawione w kontekście spójności szczegółowych rozwiązań resortowych oraz istniejących luk w systemie wsparcia.
Omawiane obszary interwencji publicznej obejmą aktywizację zawodową, integrację społeczną, rehabilitację medyczną oraz edukację. Wskazana zostanie też rola organizacji pozarządowych i kwestia reprezentacji osób z niepełnosprawnościami w podejmowaniu decyzji dotyczących ich życia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
• Zna podstawowe przepisy dotyczące osób z niepełnosprawnościami (definiowanie niepełnosprawności, orzecznictwo, różne systemy wsparcia) i wie gdzie ich szukać
• Zna podstawowe dane statystyczne
• Zna i rozumie specyfikę różnych rodzajów niepełnosprawności
• Zna realia życia osób z niepełnosprawnościami
• Zna i rozumie specyfikę działania instytucji publicznych
• Ma ogólną wiedzę o rodzajach usług oferowanych osobom z niepełnosprawnością przez różne systemy
Umiejętności:
• Umie określić podstawowe potrzeby różnych grup osób z niepełnosprawnościami i dobrać do ich odpowiednie formy wsparcia
• Potrafi ocenić jakość, skuteczność i spójność usług oferowanych przez różne instytucje
• Wie, gdzie szukać informacji o osobach z niepełnosprawnościami, polityce publicznej w tym zakresie oraz formach wsparcia
Kompetencje:
• Potrafi udzielić porady osobie z niepełnosprawnością lub jej rodzinie w zakresie form wpierania oraz możliwości ich uzyskania w różnych instytucjach
• Definiuje deficyty i rekomenduje zmiany instytucjonalne w środowisku lokalnym i na szczeblu krajowym w obszarze niepełnosprawności
Kryteria oceniania
Sprawdzian pisemny w formie testu (20 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru).
Progi punktowe:
od 30% ocena dostateczna (3),
od 40% ocena dostateczna plus (3,5),
od 50% ocena dobra (4),
od 60% ocena dobra plus (4,5),
od 70% ocena bardzo dobra (5),
od 80% ocena celująca (5!).
Literatura
Materiały udostępnione przez prowadzącą.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: