Kryzys, depresja i zmiana społeczna 3401-FAK-KDZSd
Zajęcia stawiają intrygujące i istotne pytania: W jakim stopniu kryzysy i depresje ilustrują sposób, w jaki obecnie manifestuje się zmiana społeczna? Jaki jest związek między niepowodzeniami i kryzysami na poziomie globalnym a epizodami depresji na poziomie indywidualnym? Jakie są cechy współczesnych kryzysów? W jaki sposób różne rodzaje depresji są uzależnione od tego, co można określić jako krytyczne punkty zwrotne w reżimach gospodarczych i politycznych – takich jak neoliberalizm?
Zajęcia pozwalają zrozumieć, że depresja jako zjawisko społeczne wykracza poza epizody zaburzeń nastroju i kliniczny smutek. Ale wiąże się to również z reakcjami i mobilizacją wokół rozprzestrzeniania się depresji (literatura artystyczna itp.), występowaniem kryzysów wyobrażeniowych, kapitalistycznego kryzysu przyszłości, niepokoju politycznego, żalu i niepokoju ekologicznego, społecznego znaczenia i publicznego postrzegania depresji, konsumpcji anty-depresantów.
Nakład pracy studenta/tki:
- godziny zorganizowane – 30
- przygotowanie do zajęć – 20 godz.
- przygotowanie do zaliczenia – 30 godz.
Razem: 80 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka
w sferze wiedzy:
ma orientację we współczesnym życiu intelektualnym i kulturalnym w Polsce i w wybranych rejonach świata
ma rozszerzoną wiedzę o zależnościach między komunikacją a władzą, zarówno państwową, jak i sprawowaną przez media lub za pośrednictwem dyskursów eksperckich
ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi a językowymi oraz społecznymi aspektami budowania tożsamości indywidualnej i grupowej
w sferze umiejętności:
posiłkując się wiedzą z zakresu socjologicznej analizy dyskursu i badań nad komunikacją społeczną, potrafi krytycznie dobierać dane i metody analiz oraz formułować wnioski
posiada umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy z dziedziny socjologicznej analizy dyskursu i badań nad komunikacją; potrafi krytycznie oceniać jej przydatność i skuteczność
Kryteria oceniania
udział w dyskusji
aktywność podczas ćwiczeń
przygotowanie 3 refleksji/reakcji dotyczących lektur oraz ich prezentacja i interpretacja
Literatura
Sara Ahmed. 2010. The Promise of Happiness. Duke University Press.
Lauren Berlant. 2011. “Depressive Realism: An Interview with Lauren Berlant.” (Earl McCabe) and Cruel Optimism
Ann Cvetkovich. 2012. Depression: A Public Feeling. Duke University Press.
Mark Fisher. 2009. Capitalist Realism: Is There No Alternative? ZerO Books.
Mikkel Krause Frantzen. 2019. Going Nowhere, Slow: The Aesthetics and Politics of Depression. ZerO Books.
Mikkel Krause Frantzen. 2019. „A Future with No Future: Depression, the Left, and the Politics of Mental Health.” Los Angeles Review of Books.
Max Haiven. 2014. Crises of Imagination, Crises of Power Capitalism, Creativity and the Commons. Zed Books.
Linsey McGoey. 2010. “Profitable Failure: Antidepressant Drugs and the Triumph of Flawed Experiments.” Hist Human Sci 23 (1): 58-78.
Natalie Osborne. 2019. “For Still Possible Cities: A Politics of Failure for the Politically Depressed.” 50 (2): 145-54.
Mario Luis Small. 2017. Someone To Talk To. Oxford University Press.
Adriano A. Tedded. 2022. Marginalisation and Utopia in Paul Auster, Jim Jarmusch and Tom Waits: The Other America. Routledge
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: