- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Bunt i rewolucja jako narzędzia zmiany społecznej 3401-BZS-OG
Przedmiotem zajęć jest bunt i rewolucja jako narzędzia zmiany społecznej. Podczas zajęć studenci poznają behawioralne, psychospołeczne, strukturalne i polityczne teorie rewolucji (od Sorokina po teorie współczesne). Przedstawione zostaną także polityczne, kulturowe i ekonomiczne implikacje rewolucji. Podczas zajęć studenci zastanowią się także nad narzędziami stosowanymi przez współczesnych buntowników i rewolucjonistów.
Tematy zajęć:
1. Bunt i rewolucja (teoria rewolucji: Sorokin, Tilly, Davies, Gurr i in.)
2. Polityczne, kulturowe i ekonomiczne oblicza buntu i rewolucji
3. Narzędzia buntu i rewolucji
4. Od buntu mas do buntu elit
5. Rok 68 i jego konsekwencje
6. Rewolucja 89
7. RAF, IRA i Che Guevara
8. Sytuacjoniści, anarchiści i Unabomber
9. Arabska Wiosna
10. Indignados, Hessel, Occupy Wall Street i co z tego wyszło
11. Czy KOD to bunt? O najnowszych ruchach protestu w Polsce
12- 15. Prezentacje studentów
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student potrafi zdefiniować bunt, rewolucję, zmianę społeczną. Posiada wiedzę dotyczącą ruchów społecznych i ich dynamiki. Zna i potrafi wyodrębnić różnice pomiędzy behawioralnymi, psychospołecznymi, strukturalnymi i politycznymi teoriami rewolucji. Potrafi rozróżnić formy obywatelskiego nieposłuszeństwa, a także wskazać na ile bunt i rewolucja mogą być rozpatrywane jako narzędzia zmiany społecznej.
godziny kontaktowe: 30
- przygotowanie do zajęć: 30
- przygotowanie prezentacji: 30
Kryteria oceniania
W ramach zaliczenia zajęć student przygotowuje prezentację. Na ocenę wpływ ma także aktywność studenta i udział w dyskusjach.
Prezentacja, aktywność podczas zajęć.
Literatura
Armbruster, Jörg, "Arabska wiosna. Rewolucja w świecie islamskim", Wydawnictwo Dolnośląskie, 2012
Ash, Timothy Garton, "Wiosna obywateli : rewolucja 1989 widziana w Warszawie, Budapeszcie, Berlinie i Pradze", Wydawnictwo Polonia, 1990
Battelle, John, "Szukaj : jak Google i konkurencja wywołali biznesową i kulturową rewolucję", Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006
Che Guevara, Ernesto, "Moja rewolucja ", Wydawnictwo Mireki, 2006
Dul, Jan, "Rewolucja Chomeiniego", Młodzieżowa Agencja Wydawnicza, 1990
Gasset, Jose Ortega y, „Bunt mas”, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2002
Gawrycki, Marcin Florian, "Kuba i rewolucja w Ameryce Łacińskiej", Wydawnictwo Adam Marszałek, 2010
Heath, Joseph , Potter, Andrew, „Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć”, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa, 2010
Lasch, Christopher, „Bunt elit”, Wydawnictwo Platan, 1997
Mason, Paul, "Skąd ten bunt? Nowe światowe rewolucje", Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2013
Paleczny, Tadeusz, „Kontestacja. Formy buntu we współczesnym społeczeństwie”, Zakład Wydawniczy „NOMOS”, Kraków, 1997
Sztompka, Piotr, „Socjologia zmian społecznych”, Znak, 2005
Zdanowski, Jerzy, „Bliski Wschód 2011: bunt czy rewolucja?”, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków, 2011
„Kultury kontestacji. Dziedzictwo kontrkultury i nowe ruchy społecznego sprzeciwu”, red. naukowa Tomasz Maślanka, Rafał Wiśniewski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: