Pedagogika penitencjarna 3401-2W3PDP12
1. Przedmiot i zadania pedagogiki penitencjarnej oraz jej związki z innymi naukami.§ Pedagogika penitencjarna jako dyscyplina wychowania specjalnego (resocjalizacyjnego) 2. Rozwój współczesnej penitencjarystyki.§ Ewolucja systemów penitencjarnych w Polsce i na świecie.§ Współczesne wizje więzienia w świetle standardów międzynarodowych, 3. Zakład karny jako instytucja wychowawcza, ? Pojecie i problemy izolacji więziennej.? Psychospołeczne skutki uwięzienia oraz pedagogiczna efektywność kary. Krytyka kary pozbawienia wolności4. Charakterystyka polskiego systemu penitencjarnego? Przepisy regulujące wykonanie kary i status prawny skazanych, wpływ standardów międzynarodowych na tworzenie prawa w Polsce. ? Cele, funkcje i zasady wykonania kary. ? Populacja osadzonych, klasyfikacja skazanych.? Baza więziennictwa, typy i rodzaje zakładów karnych ? Metody i środki oddziaływania, systemy wykonania kary pozbawienia wolności, rola personelu więziennego w tym zakresie,
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Kawecka-Stańdo Barbara: Prawne podstawy resocjalizacji. Kraków 2000.Szczepaniak Paweł: Kara pozbawienia wolności a wychowanie Kalisz-Warszawa 2003Gajdus Danuta, Gronowska Bożena: Europejskie standardy traktowania więźniów, (rekonstrukcja standardów oraz ich znaczenie dla polskiego prawa i polityki penitencjarnej). Zarys wykładu. Toruń 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: