- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Warsztat pisarski badacza_ki 3401-0WPB-OG
Zajęcia będą miały charakter warsztatów, obejmujących dwa równoległe wymiary:
- teoretyczny / analityczny – omówienie i wspólna analiza tekstów naukowych. Celem jest zapoznanie studentów_ek z zasadami pisarstwa naukowego i typowymi formami narracyjnymi występującymi w tym typie pisarstwa.
Praktyczny –wspólna, jak i samodzielna praca nad tekstami przygotowywanymi przez uczestników zajęć. Na początku zajęć zostaną ustalone interesujące uczestników_czki zagadnienia/ tematy, najchętniej związane z przygotowywanymi przez nich pracami dyplomowymi, które następnie stanowić będą podstawę pisanych przez nich tekstów w ramach zaliczenia warsztatów. Każda osoba uczestnicząca w warsztatach będzie zobligowany do przygotowania konspektu/planu (1 etap zaliczenia), a później na jego podstawie napisania tekstu na wybrany przez siebie temat (2 etap zaliczenia), który swą formą zbliżony będzie do rozdziału pracy dyplomowej, eseju zaliczeniowego lub wypowiedzi naukowej. Ostatecznie teksty zostaną poddane analizie i ocenie przez wszystkich uczestników_czki zajęć, pod względem jego przejrzystości, komunikatywności wywodu, struktury i zawartości merytorycznej (3 etap zaliczenia).
Proponowane tematy zajęć:
Prawdy i mity o naukowym pisaniu
Typy i rodzaje publikacji naukowych
Specyfika i zasady pisarstwa naukowego.
Tekst naukowy i jego budowa
Style i cechy języka naukowego
Schemat opracowań konstrukcji tekstu naukowego
Organizacja pracy w toku pisania tekstu naukowego Podstawowe standardy edytorskie tekstów naukowych Narzędzia pomocne w przygotowaniu i edycji tekstów naukowych
Wybrane elementy prawa autorskiego.
Wymiar czasu pracy studenta/ki:
- godziny zorganizowane: 30 h
- przygotowanie do zajęć: 30 h
- przygotowanie do zaliczenia: 30 h
Łącznie: 90 h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka
w sferze wiedzy:
1. K_W01(ma podstawową wiedzę o właściwościach nauk społecznych, a szczególnie psychologii, socjologii, nauk prawnych, pedagogiki, kryminologii, o ich miejscu w systemie nauk, wzajemnych relacjach pomiędzy dyscyplinami szczegółowymi właściwymi dla problematyki profilaktyki społecznej i resocjalizacji oraz ich relacjach do innych nauk)
2. K_W15 (zna narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych wykorzystywane w badaniach empirycznych i analizach
właściwych dla obszaru zainteresowań)
3. K_W19 (ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju)
w sferze umiejętności:
1. KU01 (potrafi zbierać i analizować materiały naukowe i dane
faktograficzne, dostępne w języku polskim i obcym, dotyczące
rozmaitych społecznych zagrożeń, potrzebne do ich rozpoznania, obserwacji i opisu w ujęciu interdyscyplinarnym)
2. KU08 (potrafi wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę do formułowania własnego projektu badawczego i zastosować nowoczesne technologie, standardowe metody, narzędzia badawcze i środki analityczne do prawidłowego wykonania badania)
w sferze kompetencji społecznych:
1. KK01 (ma świadomość znaczenia interdyscyplinarnej wiedzy i profesjonalnych umiejętności i rozumie potrzebę ich stałego rozwoju)
2. KK05 (potrafi współdziałać i pracować w grupie w różnych rolach społecznych)
Kryteria oceniania
1. Obecność
2. Ocena ciągła – przygotowanie do zajęć (analiza tekstów, udział w dyskusji)
3. Ocena śródsemestralna na podstawie samodzielne przygotowanego planu/konspektu tekstu.
4. Ocena semestralna – na podstawie tekstu zaliczeniowego.
Literatura
Literatura podstawowa:
1) Becker H.S., Warsztat pisarski badacza, PWN, 2013
2) Bereźnicki F., Prace dyplomowe na studiach I i II stopnia z nauk społecznych, Kraków 2010, Impuls.
3) Duraj -Nowakowa K.,, Pisarstwo naukowe: między rzemiosłema sztuką, Oficyna Wydawnicza Humanitas, 2015
3) Stępień B., Zasady pisania tekstów naukowych, PWN, 2016
4) Perry J., Sztuka odwlekania. Poradnik efektywnego guzdrania się, marudzenia i przekładania na później, Białystok 2015, Inspirio.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: