- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Współczesne oblicza narcyzmu - wybrane koncepcje, fakty i mity 3401-0WON-OG
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z problematyką narcyzmu w szerokim, wieloaspektowym ujęciu interdyscyplinarnym. Szczególny nacisk zostanie położony na przedstawienie kluczowych teorii psychologicznych i społeczno-kulturowych, które pozwalają na zrozumienie tego zjawiska. Nabycie tej wiedzy pozwoli studentom na szerokie rozumienie omawianego zjawiska, nie tylko w aspekcie psychologicznym. Szczegółowa problematyka wykładu obejmuje następujące zagadnienia: rozumienie narcyzmu na kontinuum między normą a psychopatologią, kluczowe koncepcje wyjaśniające zjawisko narcyzmu: Zygmunta Freuda, Heinza Kohuta, Otto Kernberga, Christophera Lascha, Alexandra Lowena, przedstawienie spektrum narcyzmu w perspektywie psychologicznej, ukazanie powiązań między narcyzmem a potrzebami jednostki, współczesny narcyzm cyfrowy, duchowy narcyzm, narcyzm w relacjach społecznych i jednostkowych, narcyzm w kontekście edukacji i szkoły, szczegółowe kwestie dotyczące narzędzi diagnostycznych służących badaniu narcyzmu. Fakty i mity odnoszące się do kwestii narcystycznej osobowości naszych czasów, ciemna triada psychologiczna – makiawelizm, narcyzm, psychopatia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka
w sferze wiedzy:
• zna podstawowe teorie psychologiczne wyjaśniające zjawisko narcyzmu
• zna wybrane koncepcje narcyzmu społeczno-kulturowego
• ma wiedzę na temat narcyzmu cyfrowego
• ma wiedzę i rozumie spektrum narcyzmu – od normy do psychopatologii
w sferze umiejętności:
• umie wykorzystać wiedzę na temat narcyzmu do wyjaśniania zachowań człowieka
• potrafi wykorzystać wiedzę na temat narcyzmu dla oceny prawidłowości zachowania jednostki
• potrafi dokonać obserwacji zachowań narcystycznych i powiązać je z różnymi obszarami funkcjonowania człowieka
w sferze kompetencji społecznych:
• jest wolny od uprzedzeń i stereotypów społecznych dotyczących narcyzmu
• jest w stanie ocenić zachowanie jednostki na kontinuum narcyzmu
• jest świadomy znaczenia poprawnej komunikacji w kontekście narcyzmu jednostkowego i społecznego
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach 30%, końcowy egzamin pisemny – 70%
Literatura
• Cervone D., Pervin L.A., Osobowość teoria i badania. Kraków 2008.
• Cierpiałkowska L., Sęk H., Psychologia kliniczna. Warszawa 2016.
• Cierpiałkowska L., Psychologia zaburzeń osobowości. Wybrane zagadnienia. Poznań 2004.
• Fromm E., O byciu człowiekiem. Tłum. M.Barski, Ł.Kozak, Kraków 2017.
• Gościaniak J., Mocek M., Narcyzm I patologia narcystyczna w ujęciu psychologii self H.Kohuta. “Roczniki Psychologiczne”, 2008, 2(11).
• Hall C.S., Lindzey G., Campbell J.B. Teorie osobowości. Warszawa 2013.
• Jagieła J., Narcystyczna szkoła. O psychologicznej rzeczywistości szkoły. Kraków 2007.
• Lasch Ch., Kultura narcyzmu. Przeł. G.Ptaszek, A.Skrzypek, Warszawa 2015.
• Lowen A., Narcyzm. Zaprzeczenie prawdziwemu “ja”. Koszalin 2013.
• Olchanowski T., Duchowość i narcyzm. Warszawa 2006.
• Pacukiewicz M., Moc i niemoc narcyzmu. Kilka refleksji na temat anaklastyki. “Kultura współczesna”, 2020, 1 (108).
• Pilch I., Osobowość makiawelisty i jego relacje z ludźmi. Katowice 2008.
• Pospiszyl K., Zygmunt Freud człowiek i dzieło. Wrocław 1991.
• Pospiszyl K. Narcyzm. Warszawa 1995.
• Sieradzan J. (red.) Narcyzm. Jednostka-społeczeństwo-kultura. Białystok 2011.
• Szpunat M., Od narcyzmu jednostki do kultury narcyzmu. “Kultura-Media-Teologia”, 2014, nr 18.
• Szpunar M., Kultura cyfrowego narcyzmu. Kraków 2016.
• Tomczyk Ł., Potyrała K., Zjawisko selfie wśród nastolatków. Kontekst narcyzmu w dyskursie psychospołecznym, pedagogicznym i kulturowym. “Kultura współczesna”, 2020, 1 (108)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: