- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Resocjalizacja w instytucjach zamkniętych 3401-0RWIZ-OG
1. Odpowiedzialność nieletniego przez sądem rodzinnym (postępowanie o czyny karalne) oraz na mocy kodeksu karnego (odpowiedzialność karna)
2. Środki wychowawcze, poprawcze i lecznicze przewidziane w Ustawie o Postępowaniu w Sprawach Nieletnich
3. Struktura i zadania instytucjonalnego systemu resocjalizacji i profilaktyki w Polsce
4. Systemy resocjalizacji w warunkach zakładowych (dyscyplinarno - izolacyjny, progresywny, socjopedagogiczny, homogeniczny, indywidualny, eklektyczny)
5. Typy, zasady działania, organizacja oraz standardy działania zamkniętych instytucji wychowania resocjalizującego
- Młodzieżowe Ośrodków Szkolno - Wychowawcze
Młodzieżowe Ośrodki Adaptacji Społecznej
- Policyjna Izba Dziecka
- Pogotowie Opiekuńcze
- schroniska dla nieletnich
- zakłady poprawcze
6. Pojęcie systemu penitencjarnego oraz jego rodzaje
7. Resocjalizacja w warunkach izolacji penitencjarnej w zakładach karnych
- wykonywanie kary pozbawienia wolności (rodzaje i typy zakładów, systemy odbywania kary)
- wykonywanie kary pozbawienia wolności wobec młodocianych
- ochrona młodocianego przed negatywnymi skutkami izolacji więziennej
8. Więzienie jako instytucja totalna
- pojecie i rodzaje instytucji totalnych
- podstawowe aspekty środowiska więziennego jako sytuacji trudnej i źródła stresu
- negatywne skutki izolacji więziennej
9. Wybrane zagadnienia z zakresu oddziaływań penitencjarnych w zakładach karnych
- wykonywanie kary pozbawienia wolności i jej indywidualizacja
- realizacja założeń systemu wolnej progresji oraz kognitywno-behawioralnej koncepcji pedagogiki resocjalizacyjnej
- prawa i obowiązki skazanego
- przygotowywanie skazanego do zwolnienia
10. Wybrane problemy więziennictwa polskiego oraz kryzys idei resocjalizacji penitencjarnej
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Słuchacz będzie znał specyfikę pracy w instytucjach zamkniętych oraz jej rodzaje.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na stopień uzyskuje student za przygotowanie i przedstawienie prezentacji wybranego tematu, aktywnej obecności na zajęciach oraz egzaminu.
Literatura
1. Borowski R., Wysocki D. (2001) Instytucje wychowania resocjalizującego. Wyd. Novum, Płock
2. Ciosek M. (2003) Psychologia sądowa i penitencjarna. Wydawnictwo Prawnicze Lexis Nexis
3. Czapów Cz. (1978) Wychowanie resocjalizujące. Warszawa
4. Goffman E. (1975) Charakterystyka instytucji totalnych. w: Derczyński A. Jasińska-Kania J. Szacki J. (red.) Elementy teorii socjologicznych. Materiały do dziejów współczesnej socjologii zachodniej. PWN, Warszawa, str.151-177.
5. Machel H. (2003) Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Wydawnictwo Arche, Gdańsk
6. Pytka L. (2006) Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne. Warszawa
7. Urban B., Stanik J.M. (2007) Resocjalizacja. T 1 i 2. PWN, Warszawa
8. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. Nr 90, poz. 557, 1997 r. z późn. zm. (Dz. U. Nr 142, poz. 1380, 2003 r.).
9. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2002 r. Nr 11, poz.109, Nr 58, poz. 542, z 2003 r. Nr 137, poz.1304, Nr 223, poz. 2217)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: