Komunikacja w środowisku szkolnym i postępowanie w sytuacjach trudnych – cz. II 3401=SP-AM-KŚSz2
Celem zajęć będzie przygotowanie słuchaczek i słuchaczy do radzenia sobie z trudnymi z sytuacjami związanymi z pełnieniem funkcji asystentek i asystentów międzykulturowych w szkołach i społecznościach lokalnych m.in. w zakresie komunikacji z uczniami i uczennicami, kadrą pedagogiczną i administracyjną oraz rodzicami i opiekunami prawnymi (w tym udzielania informacji zwrotnej) oraz reagowania w sytuacjach wymagających zatrzymania zachowań niepożądanych, krzywdzących i/lub stanowiących zagrożenie dla uczniów i uczennic bądź samych asystentek i asystentów.
Wykorzystane zostanie podejście Komunikacji bez Przemocy (NVC), informacji zwrotnej wg modelu FUKO (Fakty – Uczucia – Konsekwencje - Oczekiwania), stopniowalności reakcji i Analizy Transakcyjnej.
W trakcje zajęć przedstawione zostaną dobre praktyki radzenia sobie w sytuacjach trudnych. Istotną częścią zajęć będzie analiza przypadków wniesionych przez osoby uczestniczące.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu słuchacz/ka
w sferze wiedzy:
zna (i rozumie, jak działa) system wsparcia dla uczniów i uczennic oraz ich rodzin, w tym m.in. zasady korzystania z pomocy poradni psychologiczno-pedagogicznych, systemu pomocy społecznej
w sferze umiejętności:
potrafi współpracować z dyrekcją, nauczycielkami i nauczycielami oraz specjalistkami i specjalistami w szkole a także z uczniami / uczennicami i ich rodzinami
potrafi wyjaśniać nieporozumienia wynikające z nieznajomości języka, uwzględniając w tłumaczeniu różnice kulturowe i barierę językową, która może stanowić źródło nieporozumień
w sferze kompetencji społecznych:
jest gotowy/a do dzielenia się – z kadrą szkoły a także z polskimi uczniami i uczennicami, ich rodzicami i społecznością lokalną – wiedzą i doświadczeniem dotyczącym kultury (kraju) pochodzenia uczniów i uczennic romskich / z doświadczeniem migracji, wiedzą dotyczącą różnic kulturowych oraz funkcjonowania dziecka z doświadczeniem migracji
jest gotowy/a wspierać w wyjaśnianiu i rozwiązywaniu konfliktów – szczególnie tych wynikających z różnic kulturowych
Kryteria oceniania
zaliczenie pisemne
Literatura
• J. Berendt, A. Ryfczyńska, Przyjaciele żyrafy. Bajki o empatii, wyd. CoJaNaTo 2020
• E. Berne, W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011
• M. B. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy. O języku życia, wyd. Czarna Owca, 2022
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: