- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Komunikacja w praktyce - rozpoznawanie problemów 3322-KOMINT-OG
Codzienne kontakty z ludźmi na ogół nas wzmacniają, bywa też jednak tak, że stają się dla nas źródłem frustracji. W tym, żeby mogły być jak najbardziej udane, pomaga zwiększanie świadomości i doskonalenie kompetencji komunikacyjnej.
Proponowany kurs ma więc charakter praktyczny. Składa się z ćwiczeń związanych z rozpoznawaniem problemów z komunikacją międzyludzką (ustną i pisemną).
Podstawy kursu stanowią badania naukowe z zakresu nauk o języku i komunikacji. Powiązanie ćwiczeń z komunikacji z analizą prac naukowych jest nieprzypadkowe. Pogłębiona refleksja nad językowymi środkami wyrazu i mechanizmami komunikacji międzyludzkiej sprzyja lepszemu rozumieniu tych zjawisk i umożliwia rozwijanie umiejętności komunikacyjnych.
Zakres tematów:
Komunikacja międzyludzka - jak się komunikujemy i co możemy zakomunikować
Kwalifikowanie zdarzeń komunikacyjnych
Mówienie a sugerowanie - tzw. komunikacja bezpośrednia a tzw. komunikacja pośrednia
Mówienie a wyrażanie emocji
Krąg odbiorców a temat wypowiedzi – wiadomości prywatne, poufne, upublicznione
Granie ról
Komunikaty zawierające ocenę negatywną lub pozytywną
Przyjmowanie komunikatów i reakcje słowne
Zachowania komunikacyjne w sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych
Grzeczność językowa
Stylistyczne zróżnicowanie środków językowych
Nieudane akty komunikacji – źródła nieporozumień
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Udoskonalenie umiejętności rozpoznawania problemów związanych z interpretowaniem i formułowaniem wypowiedzi (ustnych i pisemnych).
Rozwój wiedzy na temat sposobów radzenia sobie z trudnościami w różnych sytuacjach komunikacyjnych.
Zwiększenie świadomości mechanizmów komunikowania i kompetencji związanych z kształtowaniem aktów komunikacji.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się średnia z oceny za bieżącą pracę nad punktowanymi zadaniami kursowymi i z oceny za wykonanie pracy na zaliczenie w sali. Praca w sali obejmuje odpowiedź na kilka pytań otwartych, dotyczących zagadnień z całego kursu, a warunkiem dopuszczającym do jej wykonania jest zaliczenie wszystkich zadań z kursu on-line.
Zaliczenie końcowe w sali odbywa się w pierwszym tygodniu sesji w budynku Wydziału Neofilologii przy Dobrej 55.
Pełny regulamin kursu jest dostępny dla zarejestrowanych uczestników po zalogowaniu się na platformie COME i wejściu na stronę kursu.
Literatura
• Adler Ronald B., Rosenfeld Lawrence B., Proctor II Russel F. (2006): Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań.
• Antas Jolanta (2002): Zasady polskiej grzeczności. W: Szpila G., red.: Język trzeciego tysiąclecia II, tom 1: Nowe oblicza komunikacji we współczesnej polszczyźnie, seria Język i komunikacja 4, Wydawnictwo Tertium, Kraków, s. 347-363.
• Anusiewicz Janusz, Marcjanik Małgorzata, red. (1992): Język a kultura, t. 6: Polska etykieta językowa, Wiedza o Kulturze, Wrocław.
• Argyle Michael (2001): Psychologia stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
• Austin John Langshaw (1993): Mówienie i poznawanie: rozprawy i wykłady filozoficzne, PWN, Warszawa.
• Berne Eric (2004): W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
• Bogusławski Andrzej (1973): Właściwości pragmatyczne wyrażeń równoznacznych. Projekt schematu, „Pamiętnik Literacki”, t. LXIV, z. 3, s. 121-151.
• Czelakowska Anna (2006): Kilka uwag o aktach językowego znieważania, „Język Polski” LXXXVI, nr 1, s. 20–26.
• Dąbrowska Anna, Nowakowska Alicja (2005): Język a kultura, t. 17: Życzliwość i agresja w języku i kulturze, Wiedza o Kulturze, Wrocław.
• Galasiński Dariusz (1992): Chwalenie się jako perswazyjny akt mowy, Wydawnictwo IJP PAN, Kraków.
• Goffman Erving (2000): Człowiek w teatrze życia codziennego, Wydawnictwo KR, Warszawa.
• Grice Herbert Paul (1968): Logika i konwersacja, „Przegląd Humanistyczny” nr 6/1977, s. 85-99.
• Marcjanik Małgorzata, red. (2005): Grzeczność nasza i obca, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
• Marcjanik Małgorzata (2007): Grzeczność w komunikacji językowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
• Pisarek Walery (1985): Słowa między ludźmi, Wydawnictwa Radia Telewizji, Warszawa.
• Pisarek Walery (2008): Wstęp do nauki o komunikowaniu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
• Wierzbicka Anna, Wierzbicki Piotr (1968): Praktyczna stylistyka, Wiedza Powszechna, Warszawa.
• Wierzbicka Anna (1983): Genry mowy. W: Tekst i zdanie, red. Dobrzyńska T., Janus E., Ossolineum, Wrocław.
• Wołk Mariola (2001): Ogłoszenie czy reklama? Problem definiowania pojęcia ‘ogłoszenie’, Prace Językoznawcze UWM 3, s. 149–166.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: