- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Komunikacja multimodalna w interakcjach twarzą w twarz 3322-KMIT-OG
Badania naukowe pokazują, że komunikacja międzyludzka odbywa się jednocześnie za pomocą wielu modalności. Kiedy ze sobą rozmawiamy, wyrażamy coś nie tylko za pomocą słów, lecz także za pomocą gestów, mimiki czy tonu głosu. Pełne porozumienie między ludźmi wymaga więc zwracania uwagi na informacje płynące z wszystkich tych źródeł.
Zajęcia są skierowane do studentów, którzy interesują się komunikacją i chcą zwiększać jej świadomość, a niekoniecznie zajmują się nią na co dzień na studiach czy w pracy.
Celem zajęć jest prezentacja tych wyników badań nad komunikacją multimodalną, które mogą pomóc zauważać i interpretować komunikaty multimodalne w interakcjach twarzą w twarz.
Kurs odbywa się on-line na platformie KAMPUS i składa się z 15 modułów. Co tydzień na platformie otwierany jest jeden moduł z artykułami naukowymi na dany temat i zadaniami do tego tematu, które trzeba wykonać w bieżącym tygodniu. Ostatni moduł stanowi podsumowanie kursu i zawiera przeglądowy quiz z 14 zrealizowanych tematów. Po zakończeniu kursu on-line odbywa się pisemne zaliczenie w sali, które polega na rozwiązaniu zadania nawiązującego do treści zadań z kursu. Ocena końcowa stanowi średnią dwóch ocen: oceny wystawianej na podstawie punktów za wykonanie zadań z 15 modułów na kursie i oceny za wykonanie zadania zaliczeniowego w sali.
UWAGA! Udział w kursie wymaga znajomości języka angielskiego w stopniu umożliwiającym lekturę artykułów naukowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Poszerzenie wiedzy dotyczącej komunikacji multimodalnej, w szczególności wyzwań, jakie rzuca ona uczestnikom interakcji.
Zapoznanie się z tematyką badań nad komunikacją multimodalną, metodami i wynikami tych badań.
Rozwój umiejętności komunikacyjnych.
Zwiększenie świadomości mechanizmów komunikowania i kompetencji związanych z aktywnym i biernym udziałem w interakcjach twarzą w twarz.
Kryteria oceniania
Kurs odbywa się on-line na platformie KAMPUS i składa się z 15 modułów. Co tydzień na platformie otwierany jest jeden moduł z artykułami naukowymi na dany temat i zadaniami do tego tematu, które trzeba wykonać w bieżącym tygodniu. Ostatni moduł stanowi podsumowanie kursu i zawiera przeglądowy quiz z 14 zrealizowanych tematów. Po zakończeniu kursu on-line odbywa się pisemne zaliczenie w sali, które polega na rozwiązaniu zadania nawiązującego do treści zadań z kursu. Ocena końcowa stanowi średnią dwóch ocen: oceny wystawianej na podstawie punktów za wykonanie zadań z 15 modułów na kursie i oceny za wykonanie zadania zaliczeniowego w sali.
Literatura
• Abelin A., 2004. Cross-Cultural Multimodal Interpretation of Emotional Expressions – An Experimental Study of Spanish and Swedish. Speech Prosody. On-line.
• Antas J., 2013. Semantyczność ciała. Gesty jako znaki myślenia. Łódź: Primum Verbum.
• Antas J., Gembalczyk S., 2018. Człowiek negujący – multimodalne studium cielesnych wyrazów negacji towarzyszących mowie. W: J. Winiarska, A. Załazińska, red. Multimodalność komunikacji. Kraków: Księgarnia Akademicka, 47–56.
• Bonacchi S., Karpiński M., 2014. Remarks about the use of the term “multimodality”. Journal of Multimodal Communication Studies, 1, 1-7.
• Ekman P., Friesen W., 1969. The repertoire of nonverbal behavior: Categories, origins, usage and coding, Semiotica, 1, 1, 49-98.
• Goldin-Meadow S., 1999. The role of gesture in communication and thinking. Trends in Cognitive Sciences, 3, 11, 419-429.
• Heliasz-Nowosielska C., 2022. Multimodalność w relacjach z działań komunikacyjnych. W druku.
• Kendon A., 2004. Gesture: visible action as utterance. Cambridge: Cambridge University Press.
• Kendon A., 2017. Pragmatic functions of gestures. Some observations on the history of their study and their nature. Gesture, 16, 2, 157-175.
• Key Mary R., red., 1981. The relationship of verbal and nonverbal communication. The Hague: Mouton Publishers.
• Knapp M. L., Hall J. A., 2000. Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich. Wrocław: Wydawnictwo Astrum.
• Krason A., Fenton R., Varley R., Vigliocco G., 2021. The role of iconic gestures and mouth movements in face-to-face communication. Psychonomic Bulletin & Review.
• McNeill D., 2003. Pointing and morality in Chicago. W: S. Kita, red. Pointing: Where Language, Culture, and Cognition Meet. Mahwah, NJ: Erlbaum, 293-306.
• McNeill D., 2011. Gesture: A Psycholinguistic Approach. W: P. C. Hogan, red. Cambridge Encyclopedia of the Language Sciences, 344-346.
• Mehrabian A., 1981. The double-edged message. W: A. Mehrabian, Silent messages: Implicit communication of emotions and attitudes. Belmont, CA: Wadsworth, 40-56.
• Poggi I., 2007. Mind, hands, face and body: a goal and belief view of multimodal communication. Berlin: Weidler Buchverlag.
• Winiarska J., Załazińska A., 2018: Multimodalność komunikacji w perspektywie kognitywizmu. W: J. Winiarska, A. Załazińska, red. Multimodalność komunikacji. Kraków: Księgarnia Akademicka, 7–18.
• Załazińska A., 2001. Schematy myśli wyrażane w gestach. Gesty metaforyczne obrazujące abstrakcyjne relacje i zasoby podmiotu mówiącego. Kraków: Universitas.
• Załazińska A., 2014. Gest jako nośnik intencji i znaczeń: pragmatyczne funkcje korelatu słowno-gestycznego. W: W. Pskit, red. Semantyczne i pragmatyczne aspekty komunikacji: od deminutywów do gestów. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 101-115.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: