- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Analiza i interpretacja tekstu poetyckiego 3322-AIITP-OG
Zajęcia będą miały charakter głównie praktyczny. Każde spotkanie poświęcimy dogłębnej, całościowej analizie innego tekstu poetyckiego. Szczególny nacisk zostanie położony na lingwistyczny aspekt omawianych utworów.
Proponowany zestaw tekstów do analizy:
1. Julian Tuwim: „Wspomnienie”.
2. Krzysztof Kamil Baczyński: „Piosenka”, „Sur le pont d’Avignon”.
3. Bolesław Leśmian: „Szewczyk”, Tadeusz Gajcy: „O szewcu zadumanym”.
4. Bolesław Leśmian: „Otchłań”.
5. Cyprian Kamil Norwid: „Daj mi wstążkę błękitną”, „Jak gdy kto ciśnie w oczy człowiekowi…”, „Co? Jej powiedzieć…ach! Co się podoba…”
6. Cyprian Kamil Norwid: „Harmonia”, „Nerwy”, „Kółko”, „Mój psalm”, „Nowy organ”.
7. Cyprian Kamil Norwid: „Miłość”, „Królestwo”.
8. Józef Czechowicz: „Nuta na dzwony”.
9. Józef Czechowicz: „Przemiany”, Konstanty Ildefons Gałczyński: „Notatki z Nieudanych rekolekcji paryskich ”.
10. Stanisław Barańczak: „Pajęczyna”, „Braki, odrzuty, produkty zastępcze”.
11. Kazimierz Wierzyński: „Gdzie nie posieją mnie…”
12. Zbigniew Herbert: „Pan Cogito o cnocie”, „Wstyd”, „Dałem słowo”.
13. Juliusz Słowacki: „Zachwycenie”, Aleksander Wat: „Tej znów nocy dobrze po północy”, Kazimierz Wierzyński: „Przebity światłem”.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- zna podstawowe pojęcia i kategorie z zakresu poetyki
- odróżnia analizę tekstu od jego interpretacji
- wie, jakie środki językowe służą organizacji brzmieniowej i semantycznej tekstu poetyckiego
- rozumie, czym jest funkcja poetycka różni się od pozostałych funkcji wypowiedzi
- czyta ze zrozumieniem i z przyjemnością teksty poetyckie
- dostrzega różnice między różnymi poziomami wypowiedzi poetyckiej
- podejmuje próby samodzielnej analizy i interpretacji różnorodnych wierszy
umie uważnie i aktywnie słuchać innych
śledzi ze zrozumieniem tok myślenia partnerów komunikacji
selekcjonuje i porządkuje informacje uzyskane w procesie porozumiewania się
umie włączyć się w dyskusję, współpracuje z innymi w celu osiągnięcia pożądanych efektów komunikacyjnych
Kryteria oceniania
obecność, aktywny udział w zajęciach, praca semestralna, poświęcona analizie i interpretacji dowolnie wybranego wiersza
Praktyki zawodowe
nie
Literatura
Dłuska Maria, 1972, Studia i rozprawy, t. III, WL, Kraków.
Falkowski Stanisław, 1991, "Szlagiery" - inaczej, Briticus, Warszawa.
Kaliszewski Andrzej, 1982, Gry Pana Cogito, WL, Kraków.
Kamieńska Anna, 1971, Od Czarnolasu. Najpiękniejsze wiersze polskie, Iskry, Warszawa.
Kamieńska Anna, 1974, Od Leśmiana. Najpiękniejsze wiersze polskie, Iskry, Warszawa.
Mayenowa Maria Renata, 1964, O sztuce czytania wierszy, WP, Warszawa.
Politzer Heinz, 1973, Rzemiosło interpretacji. w: tegoż, Milczenie syren, tł. Jerzy Hummel, PIW, Warszawa, s. 219-246 (267-269).
Prokop Jan, Janusz Sławiński, red., 1971, Liryka polska. Interpretacje, WL, Kraków.
Ulicka Danuta, red., 1997, Analizy i interpretacje. w: tejże, Poetyka, t. 3, Wyd. Wydz. Polonistyki, Warszawa, s. 52-152.
Ważyk Adam, 1954, Mickiewicz i wersyfikacja narodowa, Czytelnik, Warszawa.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: