Lingwistyka zmysłów 3321-Z25-F02
Zajęcia będą poświęcone semantyce leksykalnej pięciu zmysłów: wzorku, słuchu, dotyku, smaku i zapachu. Zostaną poruszone m.in. następujące zagadnienia:
• Werbalizacja wrażeń zmysłowych: pojęcie terminów pierwotnych i deskryptorów
• Relacje znaczeniowe między wyrazami tworzącymi pole semantyczne zmysłów: synonimia, synonimia kontekstowa, antonimia, hiponimia itp.
• Frazeologia: leksyka zmysłowa w powiedzeniach i przysłowiach
• Metaforyka zmysłów
• Synestezja
Zajęcia mają charakter kontrastywny. Wybrane zagadnienia zostaną przedstawione perspektywy polskiego i włoskiego językoznawstwa oraz przeanalizowane na materiale przykładowym pochodzącym z obu języków.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
- w podstawowym stopniu powiązania filologii włoskiej z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych, w tym przede wszystkim nauki o sztuce, nauki o kulturze i religii
Umiejętności: absolwent potrafi:
- rozpoznawać różne rodzaje tekstów, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod;
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł (słowników, leksykonów, encyklopedii, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.).
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
- udziału w życiu kulturalnym, wypełniania zobowiązań społecznych.
Kryteria oceniania
Na ocenę z kursu składają się:
- obecność i aktywność podczas zajęć – 25%
- realizacja zadań i projektów - 25%
- ocena z testu końcowego obejmującego zagadnienia zrealizowane w ramach kursu – 50%.
Literatura
Literatura: Wybrane fragmenty z następujących książek:
Adamo G., Della Valle V. (2018), Le parole del lessico italiano, Roma: Carocci.
Casadei F. (1996), Metafore ed espressioni idiomatiche. Uno studio semantico sull’italiano, Roma: Bulzoni
Casadei F. (2003), Lessico e semantica, Roma: Carocci.
Catricalà M. (2012), Sinestesie e monoestesie. Prospettive a confronto, Milano: Francoangeli,
Jezek E. (2011), Lessico. Classi di parole, strutture, combinazioni, Bologna: Il Mulino.
Markowski A. (2012), Wykłady z leksykologii, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Skuza, S. (2014), Rosso, giallo, blu. Un’analisi etnolinguistica sui colori primari in italiano e in polacco in prospettiva sincronica e diacronica. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Dodatkowe teksty udostępniane przez prowadzącą.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: