Nowele i opowiadania włoskie 3321-Z22F05
Celem kursu jest wprowadzenie we włoską tradycję i kulturę literacką opartą na krótkiej formie
prozatorskiej. Po przedstawieniu ram teoretycznych dotyczących małej formy narracyjnej i jej szczególnej
roli we Włoszech, przejdziemy do lektury wybranych nowel i opowiadań, by na ich przykładach pokazać
istotę, specyfikę oraz przemiany gatunkowe (od średniowiecza, przez weryzm, ekspresjonizm i
postmodernizm po współczesność) zachodzące na przestrzeni lat (od Boccaccia do Vergi, od Pirandella do
Moravii, od Buzzatiego do Landolfiego, od Calvina i Tabucchiego do Jaeggy), ze szczególnym
uwzględnieniem XX wieku.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01, w podstawowym stopniu powiązania filologii włoskiej z innymi dyscyplinami nauk
humanistycznych, w tym przede wszystkim nauki o sztuce, nauki o kulturze i religii;
K_W05, w sposób podstawowy powiązania literatury włoskiej z procesami historyczno-kulturowymi;
K_W06, najważniejsze wydarzenia z historii Włoch oraz istotne aspekty kultury i języka włoskiego.
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U03, rozpoznawać różne rodzaje tekstów, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym
oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod;
K_U04, samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł
(słowników, leksykonów, encyklopedii, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.).
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K02 udziału w życiu kulturalnym, wypełniania zobowiązań społecznych.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach (dopuszczalne 3 nieobecności);
- pisemne kolokwium zaliczeniowe.
Literatura
Boccaccio, G., Dekameron, (wydanie dowolne). (wybór)
Buzzati, D., Sześćdziesiąt opowiadań, Świat literacki, Warszawa 2006. (wybór)
Calvino, I., Palomar, Collegium Columbium, Kraków 2004. (wybór)
Calvino, I., Marcovaldo, czyli pory roku w mieście, W.A.B., Warszawa 2013. (wybór)
Chrząstowska, B., Wysłouch, S., Wiadomości z teorii literatury w analizie literackiej, Wydawnictwa Szkolne i
Pedagogiczne, Warszawa 1974.
Fryde, L., „Problem noweli”, w: A. Biernacki (red.), Wybór pism krytycznych, Państwowy Instytut
Wydawniczy, Warszawa 1966, s. 25 – 64.
Jaeggy, F., Gniew niebios, Noir sur Blanc, Warszawa 1999. (wybór)
Krzeczkowski, H., 13 współczesnych opowiadań włoskich, Iskry, Warszawa 1966. (wybór)
Landolfi, T., Morze karaluchów, Biuro Literackie, Wrocław 2016. (wybór)
Levi, P., Najlepsza jest woda, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1983. (wybór)
Moravia, A., Opowiadania rzymskie, Czytelnik, Warszawa 1957. (wybór)
Pirandello, L., Koń na księżycu i inne opowiadania, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1973. (wybór)
Svevo, I., wybrane opowiadania dostępne na stronie: https://www.brulionbezlinii.net/p/przekady-z-
szuflady-iv-svevo-opowiadania.html
Tabucchi, A., Słowa na opak, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1990. (wybór)
Tozzi, F., Sprzedany dom i inne utwory prozą, Warszawa, PIW 1964. (wybór)
Verga G., Don Candeloro i jego trupa. Nowele, Czytelnik, Warszawa 1953. (wybór)
Żak, St., „Nowela – opowiadanie (ewolucja gatunku)”, w: tenże, (red.) Nowela – opowiadanie (ewolucja
gatunku), Wydawnictwo Pedagogiczne, Kielce 1994, s. 5-22.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: