Historia kina włoskiego I 3321-Z22F01
Celem zajęć jest zaznajomienie słuchaczy z najważniejszymi zagadnieniami oraz aspektami włoskiej kinematografii w szerszym kontekście społeczno-kulturowo-historycznym.
Treści programowe:
- Wprowadzenie: przyjazd kinematografu i początki kina na Półwyspie Apenińskim;
- Marzenia o filmowym imperium: narodziny kina historycznego Enrico Guazzoniego i Giovanniego Pastrone, fenomen włoskiego diwizmu;
- Ekran wspomnień: kres pierwszego "złotego okresu" w dziejach włoskiej kinematografii;
- Kino politycznego kompromisu: faszystowska propaganda i Włochy "białych telefonów;
- Na drodze do neorealistycznego przełomu: granice nagiej prawdy codzienności, konwencje gatunkowe i kino autorskie;
- Boom po włosku: strategie mistrzów (Fellini, Antonioni, Visconti) i włoskie kino popularne.
Zajęcia wzbogacone są projekcjami wyselekcjonowanych fragmentów wybranych utworów kinematograficznych, które zostają poddane analizie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
- w zaawansowanym stopniu powiązania filologii włoskiej z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych, w tym przede wszystkim historią, naukami społecznymi, nauką o kulturze i filmoznawstem (K_W01)
- w sposób zaawansowany powiązania kinematografii włoskiej z procesami historyczno-kulturowymi (K_W05)
- najważniejsze wydarzenia z historii Włoch oraz istotne aspekty włoskiej kinematografii (K_W06)
Umiejętności: absolwent potrafi:
- rozpoznawać różne rodzaje utworów kinematograficznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod (K_U03)
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł (słowników, leksykonów, encyklopedii, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.) (K_U04)
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
- udziału w życiu kulturalnym, wypełniania zobowiązań społecznych (K_K02)
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach (w jednym semestrze dozwolone są 2 nieobecności nieusprawiedliwione; aby uzyskać zaliczenie, student musi być obecny na min. 60% zajęć, licząc w tym również zwolnienia lekarskie).
Na ocenę końcową składają się: aktywność podczas zajęć oraz test końcowy, składający się z serii pytań otwartych i zamkniętych.
Literatura
1. Brunetta G.P., Il ciemna italiano contemporaneo, Roma-Bari 2007
2. Miczka T., Kino włoskie, Gdańsk 2009
3. Michelangelo Antonioni, pod red. Bogusława Żmudzińskiego, Kraków 2004
4. Siciliano E., Vita di Pasolini, Milano 2005
5. Bernardo Bertolucci w opinii krytyki zagranicznej, wybór i oprac. Tadeusz Miczka, Filmoteka Narodowa 1993.
6. Kornatowska M., Fellini, Gdańsk 2003.
7. Helman A., Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego, Gdańsk 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: