Włoska muzyka wokalna i instrumentalna od renesansu do wczesnego romantyzmu 3321-Z09F18
1. Renesansowe formy muzyczne, ich geneza oraz budowa. Główne ośrodki muzyczne Włoch. G. P. da Palestrina i Orlando di Lasso - dwie najważniejsze postacie włoskiego renesansu muzycznego.
2. XVI - wieczna teoria muzyki (G. Zarlino). Związki muzyki ze słowem w perspektywie historycznej.
3. Wczesny barok i idee cameraty florenckiej. Początki opery jako dramma per musica.
4. C. Monteverdi - Rzym i Wenecja. Orfeusz i tematyka mitologiczna.
5. C. Monteverdi - Incoronazione di Poppea - wzór operowy do czasów Haendla.
6. Ośrodek neapolitański i opera buffa: G. B. Pergolesi La serva padrona, Lo frate 'nnamorato.
7. Instrumentalna muzyka XVII i XVIII wieku: kantata, suita, sonata, concerto grosso oraz koncert solowy (D. Scarlatti, A. Corelli, A. Vivaldi)
8. Muzyka religijna: Stabat Mater G. B. Pergolesiego, oratoria i kantaty o tematyce religijnej.
9. System harmoniki funkcyjnej Rameau. Nowe idee operowe we Francji - reforma Ch. W. Glucka i opera seria (Ifigenia w Aulidzie).
10. Wkład Włochów w muzykę epoki klasycyzmu. Mistrzowie i nauczyciele Europy - G. B. Martini, A. Salieri, M. Clementi.
11. Włoscy libreciści P. Metastasio i L. da Ponte poza granicami Włoch. Teksty da Ponte dla Mozarta: Wesele Figara oraz Cos? fan tutte. Związek muzyki i tekstu w Don Giovannim Mozarta do słów L. da Ponte.
12. Opera seria Łaskawość Tytusa W. A. Mozarta i jego współpraca z P. Metastasiem. 11 pieśni włoskich F. Schuberta do tekstów Metastasia.
13. Twórczość Gioacchino Rossiniego jako suma włoskich doświadczeń operowych. Kontynuacja mozartowskiego tematu Figara w Cyruliku sewilskim.
14. Opera seria o tematyce historycznej. Wilhelm Tell G. Rossiniego. Elementy estetyki bel canta.
15. U progu romantyzmu. Włoskie bel canto i dominacja Włochów na niwie operowej w XIX wieku.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
B. Schaeffer, Dzieje muzyki, WSiP, Warszawa 1983; J. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki, cz. 1-2 PWM Kraków; J. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Formy muzyczne, t. 1-5, PWM Kraków; E. Fubini, Historia estetyki muzycznej, Musica Iagellonica, Kraków 2002; M. Wozaczyńska, Muzyka renesansu, Gdańsk 1996; W. Sandelewski, Rossini, PWM Kraków, 1968.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: