Techniki nauczania języka włoskiego jako obcego (DITALS) 3321-U2S15SJ03
Program ramowy obejmuje, między innymi, następujące zagadnienia i ich praktyczne wykorzystanie:
- podział technik nauczania języka obcego, w szczególności języka włoskiego i umiejętność ich rozpoznawania
- analiza aktywności pod kątem poziomów językowych, umiejętność ich rozpoznawania
- samodzielne tworzenie aktywności przystosowanych do profilu osoby uczącej się (m.in. w rozmaitych grupach wiekowych)
- kontrola wyników nauczania – tworzenie testów sprawdzających wiedzę ucznia
- planowanie zajęć, przygotowanie konspektu i jego realizacja
- analiza i ocena podręczników do języka włoskiego, kryteria doboru pomocy naukowych
- wykorzystanie w dydaktyce materiałów autentycznych
- zastosowanie nowych technologii w dydaktyce języka włoskiego
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Wskazuje i komentuje związki pomiędzy italianistyką a pokrewnymi dziedzinami filologicznymi i humanistycznymi
Analizuje porównawczo podstawowe struktury języka włoskiego, rozpoznaje funkcje społeczne, procesy wzbogacania i odbioru współczesnego języka włoskiego, opisuje procesy nauki języka
UMIEJĘTNOŚCI
Potrafi porozumiewać się przy pomocy różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie italianistyki i innych filologii, w zakresie innych dyscyplin humanistycznych, a także upowszechniać i popularyzować wiedzę o języku, historii i kulturze Włoch w formie rozbudowanej wypowiedzi pisemnej, ustnej, multimedialnej w języku włoskim i polskim
Potrafi zbierać, selekcjonować, analizować, interpretować i syntetyzować informacje z różnych źródeł i na tej postawie wnioskować i formułować krytyczne sądy.
Wskazuje i komentuje związki pomiędzy italianistyką a pokrewnymi dziedzinami filologicznymi i humanistycznymi
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia własnego poziomu kulturalnego
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział w zajęciach.
Kurs kończy się egzaminem pisemnym.
Literatura
Balboni P. E., Didattica dell’italiano a stranieri, Bonacci, Roma 1994.
Balboni P.E., Le sfide di Babele. Insegnare le lingua nelle società complesse, UTET, Torino, 2012.
Balboni P. E., Tecniche didattiche per l’educazione linguistica. Italiano, lingue straniere, lingue classiche, UTET, Torino 1998.
De Marco A., Manuale di glottodidattica: insegnare una lingua straniera, Carocci, Firenze, 2007.
Diadori P. (red.), Insegnare italiano a stranieri, Le Monnier, Milano 2015.
Vedovelli M., Guida all'italiano per stranieri. Dal 'Quadro comune europeo per le lingue' alla ‘Sfida salutare’, Roma, Carocci, 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: