Glottodydaktyka (DITALS) 3321-U2S15SJ01
Zagadnienia poruszane podczas kursu dzielą się na:
I. dotyczące glottodydaktyki ogólnej
1. Podstawowa terminologia glottodydaktyczna.
2. Interdyscyplinarny charakter dydaktyki języków obcych (kompetencje glottodydaktyczne).
3. Podejścia, metody i techniki glottodydaktyczne.
4. Organizacja zajęć, budowa jednostki lekcyjnej, fazy lekcji, interakcja.
5. Kryteria i sposoby ewaluacji. Ocena osiągnięć i analiza błędów.
II. dotyczące nauczania języka włoskiego
1. Język włoski jako obcy we Włoszech i poza granicami Włoch.
2. Kto uczy się włoskiego i kogo uczyć? Charakterystyka profili egzaminu DITALS 1.
3. Język włoski czy języki włoskie?
4. Materiały do nauki języka włoskiego.
5. Certyfikaty językowe i certyfikaty glottodydaktyczne.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Wskazuje związki pomiędzy italianistyką a pokrewnymi dziedzinami filologicznymi i humanistycznymi.
Wskazuje kluczowe cechy współczesnego języka włoskiego.
Wskazuje główne cechy zróżnicowania regionalnego języka włoskiego (dialekty), kultury i tradycji Włoch.
UMIEJĘTNOŚCI
Potrafi porozumiewać się przy pomocy różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie italianistyki i innych filologii, w formie wypowiedzi pisemnej, ustnej, multimedialnej w języku włoskim i polskim.
Wskazuje związki pomiędzy italianistyką a pokrewnymi dziedzinami filologicznymi i humanistycznymi.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia własnego poziomu kulturalnego.
Uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział w zajęciach.
Kurs kończy się egzaminem pisemnym.
Literatura
Balboni P.E., Dizionario di glottodidattica, Guerra Edizioni, Perugia 2000.
Balboni P.E., Fare educazione linguistica. Insegnare italiano, lingue straniere e lingue classiche, UTET, Torino 2013.
Ciliberti A., Manuale di glottodidattica: per una cultura dell’insegnamento linguistico, La Nuova Italia, Firenze 1997.
De Marco A., Manuale di glottodidattica: insegnare una lingua straniera, Firenze, Carocci Editore 2007.
Diadori P., Palermo M., Troncarelli D., Insegnare l’italiano come seconda lingua, Carocci, Roma, 2015.
Diadori P. (red.), Insegnare italiano a stranieri, Le Monnier, Milano 2015, str. 30-60 [“Approcci metodi per l’insegnamento dell’italiano L2”].
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: