Komedia włoska 3321-U2S15S02
Seminarium magisterskie przygotowuje do napisania pracy magisterskiej w zakresie historii komedii włoskiej począwszy od wieku XVI po wiek XXI, a także zagadnieniom związanym z przekładem form dramatycznych oraz recepcji dramaturgii włoskiej w Polsce.
Wybór omawianych tematów oraz analizowanych utworów będzie ściśle związany z tematami powstających w ramach seminarium prac magisterskich. Ważnym elementem zajęć będzie także praca nad warsztatem naukowym (metodologia, dobór i selekcja materiału, układ pracy) oraz zasady redagowania tekstów naukowych (przypisy, bibliografia, i in.).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
wiedza
student
-Definiuje i opisuje główne trendy i kierunki rozwoju współczesnej filologii oraz teorii i historii literatury, kulturoznawstwa, ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę obejmującą terminologię i metodologie stosowane we współczesnej historii literatury (specjalizacja kulturowo-literacka)
-Rozpoznaje i stosuje samodzielnie podstawowe metody badawcze w ramach wiodących metodologii filologicznych i językoznawczych oraz literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
-Wskazuje i komentuje związki pomiędzy italianistyką a pokrewnymi dziedzinami filologicznymi i humanistycznymi
umiejętności
student
-Potrafi zbierać, selekcjonować, analizować, interpretować i syntetyzować informacje z różnych źródeł i na tej postawie wnioskować i formułować krytyczne sądy.
- Umie samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie filologii, językoznawstwa, literaturoznawstwa, historii i kulturoznawstwa, poszerzać tę wiedzę o inne dyscypliny w celu zastosowania jej do sytuacji zawodowych i kierowania własną karierą zawodową
kompetencje społeczne:
student
-ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia własnego poziomu kulturalnego
- Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturalnego własnego kraju, Europy i świata
- Jest przygotowany do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych
Kryteria oceniania
- kontrola obecności i ocena ciągła na podstawie bieżącego przygotowanie do zajęć,
- referat
- praca dyplomowa , która spełnia następujące kryteria oceny:
1. wartość merytoryczna pracy (sformułowanie problemu, zebranie odpowiedniego korpusu tekstów, analiza zebranego materiału)
2. poprawna forma pracy (poprawny język, odpowiednia struktura pracy, poprawne sporządzenie przypisów i bibliografii).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Podstawowa literatura:
Alonge R., Goldoni: dalla commedia dell'arte al dramma borghese, Milano 2004.
Angelini F., Il teatro del Novecento: da Pirandello a Fo, Roma 2003.
Barsotti A., Eduardo, Fo e l'attore-autore del Novecento, Roma 2007.
Bottoni L., La messinscena del rinascimento, Milano 2005.
Dalle origini al Quattrocento, a cura di E. Faccioli, Torino 1975.
I canovacci della commedia dell'arte, a cura di A. Testaverde, Torino 2007.
La commedia del '500, a cura di G. Davico Bonino, Milano 1970.
La ricezione della commedia dell'arte nell'Europa Centrale 1568-1769, Pisa 2010.
Miszalska J. [et al.], Od Dantego do Fo. Włoska poezja i dramat w Polsce (od XVI do XXI wieku), Kraków 2007.
Storia del teatro moderno e contemporaneo, t. I-III, a cura di R. Alonge, G. Davico Bonino, Torino 2000-01.
Taviani F, Schino M., Il segreto della commedia dell'arte: la memoria delle compagnie italiane del XVI, XVII, XVIII secolo , Firenze 2007.
Tessari R., Commedia dell'Arte: la Maschera e l'Ombra, Milano 1981.
Tessari R., Teatro italiano del Novecento: fenomenologie e strutture 1906-1976, Firenze 2003.
Tra Goldoni e Strehler: Arlecchino e la commedia dell'arte, a cura di P. Bosisio, Roma 2007.
Trifone P., L'italiano a teatro: dalla commedia rinascimentale a Dario Fo, Pisa 2000.
Vanossi L. [et al.], Lingua e strutture del teatro italiano del rinascimento, Padova 1970.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: