Monolit czy mozaika? Socjolingwistyczny obraz współczesnego języka włoskiego. 3321-M2S25KJ01
Zagadnienia i realizacja wiodących tematów wykładu:
- wprowadzenie do Socjolingwistyki (przedmiot i zakres);
- kompetencja komunikacyjna;
- warianty języka (diatopica, diastratica, diafasica, diamesica);
- historyczne przyczyny wielojęzyczności: rys historyczny i dialekty
Półwyspu Apenińskiego;
- architektura współczesnego języka włoskiego (wg. modelu Gaetano Berruto) ze szczególnym naciskiem na standardowy vs.
niestandardowy język włoski; język pisany vs. język mówiony;
- charakterystyka języków branżowych i specjalistycznych (na
wybranych przykładach);
- główne tendencje rozwojowe we współczesnym języku mówionym
Półwyspu Apenińskiego;
- mniejszości narodowe a język;
- język włoski na świecie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01 - w sposób pogłębiony zna i rozumie powiązania filologii
włoskiej z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych, w tym
przede wszystkim nauk o sztuce, nauk o kulturze i religii (kulturowe
aspekty komunikacji);
K_W02 - w sposób pogłębiony zna i rozumie wybrane aspekty
historii literatury i języka włoskiego (językowe wybory mieszkańców
poszczególnych regionów Półwyspu Apenińskiego);
K_W03 - w sposób pogłębiony zna i rozumie wybrane aspekty
historyczne, społeczne i kulturowe Włoch (rozróżnia warianty języka I ma dogłebną wiedzę na temat architektury współczesnego języka włoskiego).
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01 - przeprowadzić pogłębioną analizę dzieła literackiego lub
tekstu użytkowego z zastosowaniem zróżnicowanych metod
(umiejętność identyfikowania wyborów językowych i ich
interpretowania)
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K04 - uczestniczenia w życiu kulturalnym, odpowiedzialnego
wypełniania zobowiązań społecznych (rozwinięta świadomość
językowa, uważna obserwacja i umiejętność doboru srodków
językowych do tworzenia jasnych i adekwatnych do sytuacji
komukacyjnej wypowiedzi, zarówno ustnych jak i pisemnych ).
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
• Systematyczne uczestnictwo w zajęciach (dozwolone są dwie
nieobecności bez usprawiedliwienia. Wszystkie inne wymagają
usprawiedliwienia lekarskiego. Do zaliczenia semestru wymagany
jest udział w minimum 60% zajęć w semestrze).
• Uczestnictwo w dyskusjach, studiach przypadku i innych
aktywnościach w trakcie zajęć.
• Poprawność egzaminu pisemnego
Literatura
Wybrane rozdziały z następujących publikacji:
S. Giannini, S. Scaglione (a cura di), Introduzione alla
sociolinguistica, Roma, Carocci,, 2012;
G. Berruto, Prima lezione di sociolinguistica, Roma-Bari, Laterza
2007;
G. Berruto, Fondamenti di sociolinguistica, Roma-Bari, Laterza
2006;
G. Berruto, Sociolinguistica dell’italiano contemporaneo, Roma,
Carocci 2002;
M. Santipolo, Dalla sociolinguistica alla glottodidattica, Torino,
UTET 2002;
P. D’Achille, L’italiano contemporaneo, Bologna, il Mulino 2003;
A. Sobrero (a cura di), Introduzione all’italiano contemporaneo: Le
strutture, La variazione o gli usi, Bari (Laterza) 1993;
M. D’Agostino, Sociolinguistica dell’Italia contemporanea, Bologna,
il Mulino 2012;
S. Schneider, Il congiuntivo tra modalità e subordinazione. Uno
studio sull’italiano parlato, Roma, Carocci 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: