Dramaturgia włoska 3321-M2S20SM03
Seminarium przygotowuje do samodzielnej pracy badawczej i ma przygotować studenta do napisana pracy magisterskiej z zakresu historii dramatu i teatru włoskiego. Student pod kierunkiem promotora zdobywa pogłębioną wiedzę w ramach realizowanego projektu i rozwija swoje kompetencje badawcze: uczy się samodzielnie porządkować i analizować wybrany materiał zgodnie z przyjętą metodologią oraz interpretować go w ramach przyjętych założeń teoretycznych. Student doskonali również umiejętności opracowania redakcyjnego dłuższego tekstu naukowego (styl naukowy, przypisy, bibliografia, abstrakt; jeśli to konieczne w danym projekcie – także opracowanie wykresów, diagramów i materiałów ikonograficznych).
Część zajęć będzie prowadzona w ramach tutoriale, czyli pojedynczych indywidualnych spotkań dotyczących projektu realizowanego przez studenta (metoda zindywidualizowanego nauczania).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
K_W04 - specyfikę przedmiotową i metodologiczną literaturoznawstwa, w szczególności historii dramatu włoskiego;
K_W05 - w sposób uporządkowany i pogłębiony zakres metodologii pracy naukowej z zakresu historii dramatu włoskiego w stopniu niezbędnym do przygotowania i obrony pracy magisterskiej;
K_W06 - zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego niezbędne do napisania pracy magisterskiej;
Umiejętności: absolwent potrafi:
K_U02 - stosować na poziomie rozszerzonym terminologię i teorie właściwe dla nauki o dramacie;
K_U03 - formułować i analizować problemy badawcze poprzez właściwy dobór źródeł oraz zastosować metody i narzędzia odpowiednie dla analizy tekstu dramatycznego;
K_U04 - samodzielnie zdobywać wiedzę (wyszukiwać, oceniać i analizować informacje przy użyciu różnych źródeł), wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy naukowej, rozwijać umiejętności badawcze w ramach realizacji projektu naukowego (praca dyplomowa);
K_U05 - prezentować opinie i argumenty, prowadzić dyskusje w języku włoskim w ramach realizacji projektu naukowego (praca dyplomowa);
K_U06 - potrafi czytać ze zrozumieniem różnego rodzaju teksty kultury oraz przeprowadzić ich pogłębioną analizę w języku włoskim w ramach realizacji projektu naukowego (praca dyplomowa);
K_U08 - przygotować i redagować pracę dyplomową w języku włoskim;
K_U10 - posługiwać się drugim językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego w ramach realizacji projektu naukowego (praca dyplomowa);
K_U11 - planować i organizować pracę, określać priorytety w realizacji zadań w ramach realizacji projektu naukowego (praca dyplomowa);
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
K_K01 - zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu w ramach realizacji projektu naukowego (praca dyplomowa);
K_K02 - krytycznej oceny własnych działań i umiejętności w ramach realizacji projektu naukowego (praca dyplomowa);
K_K03 - przestrzegania zasad etyki zawodowej i rozwijania dorobku w ramach realizacji projektu naukowego (praca dyplomowa);
K_K04 - uczestniczenia w życiu teatralnym, odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań społecznych w ramach realizacji projektu naukowego (praca dyplomowa);
Kryteria oceniania
Zaliczenie zajęć w trybie ciągłym. Pod uwagę brana jest:
- kontrola obecności i bieżące przygotowanie do zajęć (znajomość lektur i udział w dyskusji podczas zajęć),
- zaliczenie materiału (zakres tematyczny/lektury),
- regularne konsultacje, dotyczące kolejnych etapów pracy nad projektem,
- systematyczna praca według ustalonego wspólnie na początku zajęć harmonogramu (dot. pisania kolejnych rozdziałów pracy, wstępu i zakończenia),
- praca dyplomowa zaakceptowana przez promotora.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Podstawowa bibliografia:
Alonge R., Perrelli F., Storia del teatro e dello spettacolo, Torino 2012.
Angelini F., Il teatro del Novecento: da Pirandello a Fo, Roma 2003.
Barsotti A., Eduardo, Fo e l'attore-autore del Novecento, Roma 2007.
Cambiaghi M., Teatro e metateatro in Italia tra barocco e novecento, Milano 2008.
Dahlhaus C., Drammaturgia dell'opera italiana, Torino 2005.
De Marinis M., Capire il teatro: lineamenti di una nuova teatrologia, Roma 2008.
Ferrone S., La commedia dell’arte: attrici e attori italiani in Europa (XVI-XVIII secolo), Einaudi, Torino 2014.
La ricezione della commedia dell'arte nell'Europa Centrale 1568-1769, Pisa 2010.
Letteratura italiana. Teatro, musica, tradizione dei classici, Torino 1986.
Miszalska J. [et al.], Od Dantego do Fo. Włoska poezja i dramat w Polsce (od XVI do XXI wieku), Kraków 2007.
Pavis P., Dizionario del teatro, a cura di P. Bosisio, Zanichelli, Bologna 2001.
Storia del teatro moderno e contemporaneo, t. I-III, a cura di R. Alonge, G. Davico Bonino, Torino 2000.
Taviani F, Schino M., Il segreto della commedia dell'arte: la memoria delle compagnie italiane del XVI, XVII, XVIII secolo , Firenze 2007.
Tessari R., Teatro italiano del Novecento: fenomenologie e strutture 1906-1976, Firenze 2003.
Trifone P., L'italiano a teatro: dalla commedia rinascimentale a Dario Fo, Pisa 2000.
Vanossi L. [et al.], Lingua e strutture del teatro italiano del rinascimento, Padova 1970
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: