Włoskojęzyczna literatura szwajcarska. Wprowadzenie 3321-M2S20MWL04
Przedmiotem kursu jest włoskojęzyczna literatura Szwajcarii.
Na początku omówimy podstawowe zagadnienia związane ze Szwajcarią, ze złożonością problematyki literatur(y) Szwajcarii, ze specyfiką kultury Szwajcarii włoskojęzycznej. Koncepcja kursu zakłada następnie dokonanie przeglądu tekstów literackich (wierszy, powieści, opowiadań i innych form) na tle kontekstu historycznego, społecznego, politycznego, kulturowego i językowego Konfederacji Szwajcarskiej.
W trakcie zajęć zajmiemy się twórczością wybranych spośród następujących autorów: Fabiano Alborghetti, Yari Bernasconi, Piero Bianconi, Vanni Bianconi, Francesco Chiesa, Andrea Fazioli, Anna Felder, Doris Femminis, Felice Filippini, Alexandre Hmine, Fleur Jaeggy, Plinio Martini, Alberto Nessi, Giorgio Orelli, Giovanni Orelli, Fabio Pusterla, Claudia Quadri, Anna Ruchat, Flavio Stroppini, Matteo Terzaghi, Giuseppe Zoppi.
Szczególną uwagę poświęcimy literaturze najnowszej i zjawiskom oraz tendencjom w jej obrębie.
Spotkania są podzielone na dwie części: wykładową i warsztatową. Druga część kursu przewiduje pracę (indywidualną i w grupach) nad wskazanymi podczas zajęć tekstami: ich szczegółową, krytyczną analizę i twórczą interpretację. Podczas zajęć podejmiemy także próbę przetłumaczenia wybranych utworów lub ich fragmentów z języka włoskiego na język polski.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
- specyfikę przedmiotową i metodologiczną dyscypliny;
- zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego.
Umiejętności: absolwent potrafi
- komunikować się na tematy specjalistyczne, prezentować opinie i argumenty, prowadzić dyskusje w języku włoskim;
- potrafi czytać ze zrozumieniem teksty specjalistyczne i źródłowe w języku włoskim;
- zrealizować projekt badawczy, translatorski, edytorski lub glottodydaktyczny w ramach warsztatów;
- planować i organizować pracę, określać priorytety w realizacji zadań;
- współpracować w zespole.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
- zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
- krytycznej oceny własnych działań i umiejętności;
- przestrzegania zasad etyki zawodowej, i rozwijania dorobku zawodu;
- uczestniczenia w życiu kulturalnym, odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań społecznych.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła pracy studentki/studenta, bieżącego przygotowania do zajęć i aktywności, przygotowanie projektu zaliczeniowego na wybrany przez siebie i uzgodniony z prowadzącą temat.
Literatura
G. Bonalumi, R. Martinoni, P. V. Mengaldo, Cento anni di poesia nella Svizzera italiana, Armando Dadò Editore, Locarno 1997.
G. Bonalumi, Il pane fatto in casa. Capitoli per una storia delle lettere nella Svizzera italiana e altri saggi, Casagrande, Bellinzona 1988.
La poesia della Svizzera italiana, red. G. P. Giudicetti, C. Maeder, L’ora d’oro, Poschiavo 2014.
R. Martinoni, A. Pelli, Scarpe e polenta. Un viaggio letterario nella Svizzera italiana del Novecento, Salvioni, Bellinzona 2001.
Negli immediati dintorni. Guida letteraria tra Lombardia e Canton Ticino, red. M. Campagnoli, M. Terzaghi, Casagrande, Bellinzona 2015.
A. Nessi, Rabbia di vento. Un ritratto della Svizzera italiana attraverso scritti e testimonianze, Casagrande, Bellinzona 1986.
A. Nessi, Svizzera italiana, Unicopli, Milano 2017.
G. Orelli, Svizzera italiana, La Scuola, Brescia 1986.
Scrittori del Grigioni Italiano. Antologia letteraria, red. A. i M. Stäuble, Armando Dadò Editore, Locarno 1998.
oraz teksty literackie, teksty dotyczące zagadnień teoretycznych, teksty krytyczne i inne materiały wskazane lub dostarczone przez prowadzącą podczas zajęć.
Pozycje niedostępne w bibliotekach UW udostępnia prowadząca.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: