Najnowsza poezja włoska 3321-M1S24MWL02
Koncepcja zajęć zakłada wspólne dokonanie przeglądu twórczości wybranych przedstawicielek i przedstawicieli najnowszej poezji włoskiej, a także związanych z nią pojęć, tendencji i zjawisk. Interesować nas będą nie tylko indywidualne dykcje poetyckie, lecz także to, co znajduje się na ich przecięciu i to, co możemy wywnioskować, przyglądając się im z wykorzystaniem ujęć, metod i narzędzi współczesnej nam humanistyki. Teksty literackie będziemy rozpatrywać w szerokiej perspektywie, również na tle twórczości pisarek i pisarzy odległych geograficznie i/lub chronologicznie.
Szczególną uwagę poświęcimy tym aspektom poezji włoskiej ostatnich lat, które wykraczają poza jej „typowy” kontekst: wierszom w przestrzeni Internetu, oralności, performansowi. Rozważymy zagadnienie obecności i „widoczności” pisarstwa kobiet, jak i osób reprezentujących szeroko rozumiane mniejszości w obrębie nowej poezji włoskiej.
Utwory poetyckie będziemy wspólnie czytać, słuchać i oglądać.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01 w sposób pogłębiony powiązania współczesnego literaturoznawstwa
włoskiego z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych,
K_W02 w sposób pogłębiony wybrane aspekty najnowszej poezji w języku
włoskim,
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01 przeprowadzić pogłębioną analizę tesktu poetyckiego z zastosowaniem
zróżnicowanych metod najnowszej humanistyki,
K_U03 formułować i analizować problemy badawcze poprzez właściwy dobór
źródeł oraz zastosować metody i narzędzia odpowiednie dla literaturoznawstwa
włoskiego, w szczególności badań nad najnowszą włoską poezją,
K_U07 zrealizować projekt badawczy-dydaktyczny dotyczący najnowszej
poezji włoskiej w ramach warsztatów,
K_U12 współpracować, prezentować wyniki swoich poszukiwań, dyskutować
w zespole,
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K01 zasięgania opinii ekspertów i mentorów w przypadku trudności z
samodzielnym rozwiązaniem problemu w obrębie podejmowanych w ramach
zajęć zagadnień związanych z najnowszą literaturą włoską,
K_K02 krytycznej oceny własnych działań i umiejętności.
Kryteria oceniania
- kontrola obecności (osoba studiująca ma prawo do dwóch
nieusprawiedliwionych nieobecności);
- bieżące przygotowanie do zajęć (lektura wskazanych w trakcie kursu tekstów)
i aktywność podczas zajęć;
- przygotowanie projektu badawczo-dydaktycznego na wybrany temat.
Literatura
Andrea Afribo, Poesia contemporanea dal 1980 a oggi. Storia linguistica italiana, Carocci, Roma 2007.
Andrea Afribo, Poesia italiana postrema. Dal 1970 a oggi, Carocci, Roma 2017.
Alberto Bertoni, La poesia contemporanea, il Mulino, Bologna 2012.
Maria Borio, Poetiche e individui. La poesia italiana dal 1970 al 2000, Marsilio, Venezia 2018.
Paolo Giovannetti, Dalla poesia in prosa al rap. Tradizioni e canoni metrici nella poesia italiana contemporanea, Interlinea, Novara 2008.
Paolo Giovannetti, La poesia italiana degli anni Duemila. Un percorso di lettura, Carocci, Roma 2017.
Paolo Giovannetti, Modi della poesia italiana contemporanea. Forme e tecniche dal 1950 a oggi, Carocci, Roma 2005.
Niva Lorenzini, La poesia italiana del Novecento, il Mulino, Bologna 1999.
Dopo la lirica. Poeti italiani 1960-2000, a cura di Enrico Testa, Einaudi, Torino 2005
oraz wybrane teksty literackie, teksty teoretyczne i krytyczne wskazane lub dostarczone przez prowadzącą w trakcie kursu.
Pozycje niedostępne w bibliotekach udostępnia prowadząca.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: