Komunikacja językowa: konwencje i innowacje 3321-M1S19PS04
Jak myśleć i pisać jako językoznawca? Pierwsza część kursu jest poświęcona doskonaleniu warsztatu naukowego magistrantów w kontekście konwencji i innowacji w komunikacji akademickiej. Omawiane są cechy gatunkowe pracy magisterskiej z dziedziny językoznawstwa, formalne i jakościowe aspekty przedstawiania stanu badań, wyboru perspektywy teoretycznej i metodologicznej, konstruowania korpusu badawczego, formułowania hipotez badawczych, przeprowadzania analizy i wyciągania z niej wniosków. Omawiane pojęcia są odnoszone także do innych gatunków piśmiennictwa akademickiego: artykułów, streszczeń i recenzji.
Jakie zagadnienie językoznawcze wybrać do analizy? Druga część kursu stanowi wprowadzenie do kierunków badań nad komunikacją językową, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii warsztatowych. Omawiane zagadnienia będą dotyczyć lingwistyki tekstu, analizy dyskursu, analizy gatunków tekstu oraz pragmatyki językowej. W trakcie zajęć omawiane będą różne ujęcia komunikacji i jej form, z odwołaniem do pojęcia konwencji (np. modeli opisu konwencji gatunkowych, retorycznych, stylistycznych, paralingwistycznych, grzecznościowych) oraz innowacji (zanikania uprzednio funkcjonujących gatunków mowy na rzecz nowych gatunków, pojawianie się hybryd gatunkowych, współdziałanie kodów werbalnych i wizualnych itp.). Na zajęciach będą także omawiane postępy w pisaniu prac magisterskich.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W04 - specyfikę przedmiotową i metodologiczną dyscypliny językoznawstwo, na przykładzie języka włoskiego, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii warsztatowych;
K_W05 - w sposób uporządkowany i pogłębiony zakres tematyczny seminarium (analiza tekstu, analiza gatunków, analiza dyskursu na przykładzie tekstów w języku włoskim);
K_W06 - zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, zwłaszcza w odniesieniu do piśmiennictwa naukowego z dziedziny językoznawstwa.
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U02 - stosować na poziomie rozszerzonym terminologię włoską i teorie właściwe dla dyscypliny językoznawstwo w zakresie tematyki proseminarium (analiza tekstu, analiza gatunków, analiza dyskursu);
K_U03 - formułować i analizować problemy badawcze poprzez właściwy dobór źródeł oraz zastosować metody i narzędzia odpowiednie dla dyscypliny (teorie i metody analizy tekstu, analizy gatunków i analizy dyskursu) ;
K_U04 - samodzielnie zdobywać wiedzę (wyszukiwać, oceniać i analizować informacje przy użyciu różnych źródeł), wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy naukowej, rozwijać umiejętności badawcze w zakresie dyscypliny językoznawstwo (zwłaszcza w zakresie pisania pracy dyplomowej oraz przygotowywania opracowań na proseminarium);
K_U05 - komunikować się na tematy specjalistyczne w zakresie językoznawstwa, prezentować opinie i argumenty, prowadzić dyskusje w języku włoskim (dyskusje seminaryjne, prezentowanie własnych interpretacji analizowanych tekstów, debaty naukowe);
K_U06 - potrafi czytać ze zrozumieniem teksty specjalistyczne i źródłowe w języku włoskim na tematy językoznawcze (związane z tematyką seminarium oraz własnej pracy magisterskiej), ;
K_U08 - przygotować i redagować prace pisemne, w tym pracę dyplomową w języku włoskim w zakresie językoznawstwa
K_U10 - posługiwać się drugim językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (lektury tekstów, korzystanie z opracowań dotyczących językoznawstwa);
K_U11 - planować i organizować pracę, określać priorytety w realizacji zadań (planowanie pracy własnej w zakresie przygotowywania się do seminarium; planowanie pracy związanej z przygotowaniem pracy magisterskiej).
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K01 - zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (przygotowanie do konsultacji magisterskich);
K_K02 - formułowania krytycznej oceny własnych działań i umiejętności (monitorowanie własnych postępów w zdobywaniu wiedzy specjalistycznej w zakresie tematyki omawianej na seminarium, a także w zakresie wybranej tematyki pracy magisterskiej);
K_K03 - przestrzegania zasad etyki zawodowej, i rozwijania dorobku zawodu (respektowanie zasad etycznych badań lingwistycznych, wzbogacanie dyscypliny o własne badania, podjęte w ramach przygotowywania pracy magisterskiej);
K_K04 - uczestniczenia w życiu kulturalnym, odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań społecznych (uczestnictwo w imprezach kulturalnych i spotkaniach z zaproszonymi gośćmi, rozpowszechnianie wiedzy językoznawczej we własnym środowisku)
Kryteria oceniania
• Uczestnictwo w zajęciach (dozwolone są dwie nieobecności bez usprawiedliwienia. Wszystkie inne wymagają usprawiedliwienia lekarskiego. Do zaliczenia semestru wymagany jest udział w minimum 60% zajęć w semestrze).
• Uczestnictwo w dyskusjach i innych aktywnościach w trakcie proseminarium (w pracach grupowych, prezentacjach i innych wystąpieniach ustnych)
• Ustne odpowiedzi na pytania (jako przygotowanie do egzaminu magisterskiego)
• Praca roczna (w formie pierwszej wersji dwóch pierwszych rozdziałów pracy magisterskiej: 1. Przegląd stanu badań na wybrany do pracy magisterskiej temat; 2. Przedstawienie założeń teoretyczno-metodologicznych pracy oraz opis korpusu badawczego; 3. Wstępna bibliografia pracy magisterskiej)
Kryteria oceniania
• Przygotowanie do zajęć: systematyczność i znajomość lektur, kompetentne uczestnictwo w dyskusjach i przygotowywanie aktywności w trakcie zajęć.
• Poprawność odpowiedzi na pytania (w formule przygotowania do egzaminu magisterskiego)
• Poprawność formalna i metodologiczna pracy rocznej.
Uwaga: osoby uczestniczące w programie Erasmus+ mają obowiązek przed wyjazdem uzgodnić z prowadzącą kwestie dotyczące przygotowywania pracy magisterskiej.
Literatura
Wybrane rozdziały z następujących opracowań:
• Andorno, Cecilia (2003) Linguistica testuale. Roma, Carocci.
• Barone, Linda; Di Sabato, Bruna; Manzolillo, Monica (2021), L’educazione linguistica e letteraria. Un approccio integrato, UTET Università
• Berruto, Gaetano e Massimo Cerruti (2022) La linguistica. Un corso introduttivo. UTET Università.
• De Marco, A. (2010) Sociopragmatica. Roma, Editori Riuniti.
• Ferrari, Angela (2016) Linguistica del testo: principi, fenomeni, strutture. Roma, Carocci.
• Fiorani, E. (2010) Grammatica della comunicazione. Milano, Lupetti.
• Fiorentino, Giuliana (2020) La lingua nella comunicazione. Corso di linguistica generale. Le Monnier Università
• Mantovani, Giuseppe (2008) Analisi del discorso e contesto sociale. Teorie, metodi ed applicazioni. Bologna, Il Mulino.
• Prandi, Michele (2021) Orizzonti della linguistica. Grammatica, tipologia, mutamento. Roma, Carocci.
• Serianni Luca, Della Valle Valeria, Patota Giuseppe (1993) L’italiano. La norma e l’uso della lingua. Analisi e produzione del testo, Milano, Edizioni Archimede
Na platformie Kampus są umieszczane ponadto materiały i artykuły dotyczące omawianych zagadnień.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: