Włoska piosenka literacka 3321-M1S17SL06
Zajęcia mają na celu zapoznanie słuchaczy ze zjawiskiem włoskiej piosenki literackiej (tzw. cantautori), a także stanowić próbę przetłumaczenia na język polski wybranych tekstów. Praca nad tekstem będzie polegała na jego analizie językowej oraz interpretacji w kontekście twórczości danego autora. Kolejnym etapem będzie praca nad przekładem na język polski jednego lub więcej tekstów w taki sposób, żeby przy założeniu jak największej wierności zachować charakter tekstu piosenki, czyli przeznaczonego do śpiewania. Wśród autorów znajdą się tacy twórcy jak Lucio Dalla, Fabrizio De Andre', czy Francesco De Gregori.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - absolwent zna i potrafi:
- w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk humanistycznych, ich najnowsze osiągnięcia oraz kierunki rozwoju;
- w pogłębionym stopniu teorie oraz zaawansowaną metodologię i terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów;
- metody analizy i interpretacji wytworów kultury, wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów;
- zasady ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego;
- zasady działania systemów i instytucji właściwych dla zakresu działalności zawodowej właściwej dla kierunku studiów;
Umiejetności - absolwent potrafi:
- formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania, syntetyzować różne idee i punkty widzenia z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin nauki właściwych dla kierunku studiów;
- przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów kultury właściwych dla studiowanych nauk z zastosowaniem twórczej i oryginalnej metody oceny ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym;
- brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich;
- posługiwać się językiem włoskim na poziomie C2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego;
- posługiwać się drugim językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego;
- planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole;
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie;
Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do:
- krytycznej oceny własnej wiedzy i uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych;
- wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego;
-odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, przestrzegania etyki zawodowej i wymagania tego od innych, dbałości o dorobek i tradycje zawodu;
- uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie obecności (dwie dopuszczalne nieobecności nieusprawiedliwione), aktywności na zajęciach + samodzielne przygotowanie w domu przekładu jednego wybranego wspólnie z prowadzącym tekstu.
Literatura
Materiały na zajęcia dostarczane będą przez prowadzącego, ponieważ dostępne biblioteki nie dysponują przydatnymi publikacjami dotyczącymi omawianej tematyki. Część potrzebnych materiałów dostępnych jest w sieci.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: