Retoryka 3321-M1S17KJ01
W trakcie zajęć omawiane są następujące zagadnienia:
• Koncepcja perswazji retorycznej, relacja retoryki do sofistyki, dialektyki i erystyki, współczesne koncepcje perswazji
• Antyczna koncepcja podziału tekstów na trzy rodzaje (polityczny, sądowniczy i celebracyjny) oraz współczesne typologie rodzajów i gatunków tekstu
• Inwencja retoryczna (sformułowanie stanowiska, dobór argumentów; pojęcie argumentacji topicznej, trzy elementy perswazji: ethos - wiarygodność mówcy, pathos - oddziaływanie emocjonalne na odbiorców, logos - argumenty merytoryczne)
• Dyspozycja retoryczna (relacja między efektem perswazyjnym a opcjami układu tekstu i kolejnością argumentów)
• Elokucja (relacja między efektem perswazyjnym a atrakcyjnym wysłowieniem: dobór słów, wybrane figury retoryczne, kwestie stylu)
• Zapamiętanie (wybrane elementy mnemotechnik)
• Akcja retoryczna, czyli wykonanie (perswazyjne właściwości głosu, gestykulacji, wyglądu).
• Współczesne koncepcje retoryki
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - absolwent zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk humanistycznych, ich najnowsze osiągnięcia oraz kierunki rozwoju;
- w pogłębionym stopniu teorie oraz zaawansowaną metodologię i terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów;
- metody analizy i interpretacji wytworów kultury, wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów;
Umiejętności - absolwent potrafi:
- formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania, syntetyzować różne idee i punkty widzenia z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin nauki właściwych dla kierunku studiów;
- przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów kultury właściwych dla studiowanych nauk z zastosowaniem twórczej i oryginalnej metody oceny ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym;
- brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich;
- posługiwać się językiem włoskim na poziomie C2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego;
- posługiwać się drugim językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego;
- planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole;
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie;
Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do:
- krytycznej oceny własnej wiedzy i uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych;
-odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, przestrzegania etyki zawodowej i wymagania tego od innych, dbałości o dorobek i tradycje zawodu;
- - uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form;
Kryteria oceniania
• kontrola obecności i ocena ciągła
• zaliczenie na ocenę (praca semestralna)
Kryteria oceny:
- przygotowanie do zajęć: systematyczność i znajomość lektur
- uczestnictwo w dyskusjach i projektach
- jakość przygotowania do ćwiczeń praktycznych
- poprawność metodologiczna i merytoryczna pracy semestralnej
Literatura
Wybrane rozdziały z następujących książek:
- Aristototele Retorica e poetica. (ed. 2004, a cura di Marcello Zanatta). Torino, Unione Tipografico-Editrice Torinese.
- Barilli, Renato (2001) Corso di retorica: “l’arte della persuasione” da Aristotele ai giorni nostri. Milano, Mondadori.
- Ellero, Maria Pia (1997) Introduzione alla retorica. Milano, Sansoni Editore.
- Ellero, Maria Pia (2017) "Retorica. Guida all'argomentazione e alle figure del discorso", Roma, Carocci
- Granelli, Andrea e Trupia, Flavia (2014) "Retorica e business. Intuire, ragionare, sedurre nell'era digitale", Egea.
- Marazzini, Claudio (2001) Il perfetto parlare: la retorica in Italia da Dante a Internet. Roma, Carocci
- Mortara Garavelli, Bice (2002) Manuale di retorica. Milano, Bompiani.
- Pennacini, Adriano [a cura di] (1993) Retorica e comunicazione: teoria e pratica della persuasione nella societa’ contemporanea. Torino, Dell’Orso.
- Raimondi, Ezio (2002) La retorica d’oggi. Bologna, Il Mulino
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: