Metodyka nauczania języka włoskiego 3321-6F8MN4
Celem zajęć jest usystematyzowanie wiedzy dotyczącej ogólnych zasad nauczania języków obcych oraz specyfiki nauczania języka włoskiego jako obcego w środowisku polskim. Znajomość podstawowych zasad glottodydaktyki ma ułatwić w przyszłości studentom pracę nauczycielską. Wymiar godzin (60 godz.) na kursie MNJW nie daje uprawnień do nauczania języka włoskiego jako obcego w szkołach.
Na kursie omawiane są następujące zagadnienia: Ogólne pojęcia glottodydaktyki. Koncepcja języka i jej konsekwencje dydaktyczne. Przegląd głównych metod nauczania języków obcych. Nauczanie i uczenie się. Indywidualne style nauczania i uczenia się. Kryteria oceny pracy nauczyciela i ucznia. Strukturyzacja nauczania: tworzenie sylabusa, tworzenie konspektu lekcji. Komunikacja i dyscyplina w klasie. Metody i techniki nauczania gramatyki. Metody i techniki nauczania słownictwa. Metody i techniki nauczania kompetencji pragmatycznej i socjo-kulturowej. Nauczanie sprawności słuchania. Nauczanie sprawności czytania. Nauczanie sprawności mówienia. Nauczanie sprawności pisania. Zintegrowane nauczanie sprawności językowych i kompetencji komunikacyjnych. Metody i techniki oceny poziomu kompetencji i biegłości językowej ucznia. Pojęcie normy i błędu. Typologia błędów. Techniki poprawiania błędów. Zasady opracowywania testów językowych. Certyfikacja włoskiego jako języka obcego.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Andorno, C. e Ribotta, P. (1999) Insegnare e imparare la grammatica. Paravia Scriptorum, IRRSAE Piemonte.
Balboni, P. (1998) Tecniche didattiche per l'educazione linguistica. UTET Libreria, Torino.
Balboni, P. (a.c.d.) (1999) Educazione bilingue. Guerra, Perugia.
Barki, Pazit et al. (2003) Valutare e certificare l'italiano di stranieri. Guerra, Perugia.
Beltramo, Marina (2000) Abilit? di scrittura. Paravia, Torino.
Beretta, N. e Gatti, F. (1999) Abilit? di ascolto. Paravia Scriptorum, IRRSAE Piemonte
Bertocchi, G. et al. (2002) Insegnare italiano. La Nuova Italia, Scandicci.
Cattana, Anna e Maria Teresa Nesci (2000) Analisi e correzione degli errori. Paravia, Torino.
Ciliberti, Anna (1994) Manuale di glottodidattica. Per una cultura dell'insegnamento linguistico. La Nuova Italia, Firenze.
Corda, A. e Marello, C. (1999) Insegnare e imparare il lessico. Paravia Scriptorum, IRRSAE Piemonte
Corda, Alessandra e Anna Visalberghi a cura di (1995) Misurare e valutare le competenze linguistiche. Firenze, La Nuova Italia.
Costamagna, Lidia (2000) Insegnare e imparare la fonetica. Paravia, Torino.
De Benedetti, A., Gatti F. (1999) Routine e rituali nella comunicazione. Paravia Scriptorum, IRRSAE Piemonte.
Danesi, Marcel (1988) Manuale di tecniche per la didattica delle lingue moderne. Armando Editore, Roma.
Komorowska, Hanna (1999) Metodyka nauczania języków obcych. WSiP, Warszawa
Pallotti, Gabriele (1998) La seconda lingua. Milano, Strumenti Bompiani.
Ponzio, A. (1997) Metodologia della formazione linguistica. Laterza, Bari.
Porcelli, G. (1994) Principi di glottodidattica. Brescia, La Scuola Emiliani.
Serra Borneto, C. (a.c.d) (2002) C'era un a volta il metodo. Carocci, Roma.
Wilczyńska, Weronika (1999) Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa-Poznań, Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: