Narodziny dwudziestowieczności. Czytanie Sveva i Pirandella 3321-4707LW6
1. Dziewiętnastowieczność - dwudziestowieczność. Pr?by definicji. Literatura włoska w pierwszym piętnastoleciu XX w. Przełom antypozytywistyczny. Awangardy.
2. Italo Svevo
- Szczególna sytuacja Triestu jako miasta pogranicza. "Triesteńskość" jako kategoria kulturalna i etyczna. Tożsamość triesteńska jako zadanie. Wielokulturowość. Psychoanaliza.
- Życie i twórczość Itala Sveva. Autobiografizm. Svevo, "szczęśliwszy Kafka".
- wspólna analiza powieści Sveva
a. Jedno życie i Starość. Od naturalizmu do nowej formy powieściowej. Nicowanie wzorców: Bildungsroman (powieść o formowaniu się) ? rebours. Nowy typ bohatera (inetto). Autobiografizm. Triest w powieściach Sveva. Struktura narracji, punkty widzenia.
b. Zeno Cosini. Od Schopenhauera do Freuda: rola psychoanalizy w svevowskiej koncepcji powieści. Powieść analityczna (antypsychoanalityczna?). Analiza strukrury narracji. Punkty widzenia. Dekonstrukcja czasu. Czas wewnętrzny i czas zewnętrzny. Technika monologu wewnętrznego. Ironia. Analiza tematyczna (główne motywy): bohater Sveva między dekadentyzmem a nowoczesnością; Choroba jako struktura doświadczenia; choroba jako metafora; literatura jako kłamstwo.
3. Luigi Pirandello
- Sycylia i "sycylijskość".
- Życie i twórczość Luigiego Pirandella.
- wspólna analiza utworów Pirandella
a. Powieść Świętej pamięci Mattia Pascal i wybrane opowiadania. Pirandelowska teoria humoru. Życie i Forma. Demaskatorska rola literatury. Realizm a prawda. Czym jest fikcja? Nierzeczywista rzeczywistość. Problem tożsamości. Jednostka w społeczeństwie. Obraz Sycylii w nowelistyce Pirandella..
b. Utwory sceniczne: Sześć postaci scenicznych w poszukiwaniu autora (autotematyzm, teatr w teatrze, bezsilność fikcji teatralnej wobec rzeczywistości), Henryk IV (maska, szaleństwo jako wyzwolenie, rzeczywistość fikcji), Tak jest, jak się państwu zdaje (problem względności prawdy ).
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Historia literatury wloskiej XX wieku pod red. J. Ugniewskiej, PWN, Warszawa 2001
- rozdz. I.4, Italo Svevo. Dekadentyzm w krzywym zwierciadle, s. 29-37
- rozdz. I.5, Luigi Pirandello. Życie i forma, s. 37-44
Chiaromonte N., Wolność Pirandella, w Granice duszy, Czytelnik, Warszawa 1996, s. 329-333
Eustachiewicz L., Luigi Pirandello, Czytelnik, Warszawa 1982
Szymanowska J., Moraliści triesteńscy z początku XX w., "Literatura na świecie", nr 11 (196), 1987, s. 123-128
Zając J., Dwie koncepcje dramatu. D'Annunzio-Pirandello, Księgarnia Akademicka, Kraków 2003
Italo Svevo
- Jedno życie, przeł. Zofia ernstowa, PIW, Warszawa 1960
- Starość, przekład i posłowie Halina Kralowa, Czytelnik, Warszawa 2002
- Zeno Cosini, przeł. Zofia Ernstowa, PIW, Warszawa 1966
Luigi Pirandello
- Świętej pamięci Mattia Pascal, przekład i wstęp Stanisław Kasprzysiak, PIW, Warszawa 1983
- Wybór dramatów, oprac. Józeh Heistein, Zakład Narodowy im Ossolińskich, Wrocław-Kraków 1978
- Koń na księżycu i inne opowiadania, przeł. Zofia Jachimecka, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1972
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: