Praktyczna nauka języka węgierskiego II - konwersacje 3320-ZPNW34K
Celem zajęć jest przygotowanie studenta do tego, by swobodnie posługiwał się językiem węgierskim w mowie, odnośnie do tematów związanych z pracą, szkołą, czasem wolnym itp. Student powinien rozumieć najważniejsze informacje dotyczące wydarzeń współczesnych, zainteresowań, uczuć i życzeń. Po kursie student potrafi wziąć udział w rozmowach na znane mu tematy, odnoszące się do życia codziennego, opisać doświadczenia i wydarzenia, a także marzenia, nadzieje, ambicje. Umie podać przyczyny i wyjaśnienia, sformułować opinie i plany. Potrafi opowiedzieć treść filmu lub książki oraz odpowiednio reagować w rozmaitych sytuacjach.
Wśród omawianych na zajęciach tematów znajdą się takie, jak rodzina, cechy charakteru, mieszkanie i dom, prace domowe, miasto i wieś, hobby, kultura, programy, spędzanie czasu wolnego, dni powszednie i weekendy, nauka, system szkolnictwa i nauczanie języków obcych.
Podstawowym celem zajęć jest też rozwój kompetencji językowej związanej z rozumieniem tekstu ze słuchu ze szczególnym naciskiem na rozwój aktywnie wykorzystywanego słownictwa w dziedzinach wyznaczonych przez dobrany podręcznik. Ćwiczenia są ukierunkowane na globalne i szczegółowe rozumienie tekstu mówionego w sytuacjach komunikacyjnych związanych z wyżej podanymi tematami.
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Pogłębienie wiedzy studentów na temat gramatyki języka węgierskiego, a także rozbudowa słownictwa, które umożliwi im komunikowanie się w codziennych sytuacjach życiowych.
im komunikowanie się w codziennych sytuacjach życiowych. Poziom A2+ według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia
Po ukończeniu ćwiczeń student:
- rozumie główny sens wypowiedzi na tematy mu znane, związane z pracą, szkołą, zainteresowaniami, czasem wolnym
- radzi sobie w większości sytuacji codziennych, potrafi na nie zareagować
- potrafi uczestniczyć w rozmowach dotyczących tematów znanych mu z życia codziennego jak np. rodzina, praca, zainteresowania, szkoła, przyszła kariera
- potrafi ustnie wyrazić swoje opinie, marzenia, ambicje
- potrafi sformułować swoje opinie i plany na przyszłość w prosty sposób
- potrafi wychwycić najważniejsze informacje z rozmów, z audycji, z przeczytanych tekstów
- rozumie najważniejsze informacje w programach radiowych i telewizyjnych dotyczących tematów znanych mu z życia codziennego
ABSOLWENT
- zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia z zakresu językoznawstwa ogólnego oraz gramatyki, stylistyki, historii języka kierunkowego/węgierskiego (K_W02)
- zna i rozumie w sposób usystematyzowany procesy komunikowania interpersonalnego, społecznego i międzykulturowego (K_W10)
- potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu hungarystyki w języku polskim i węgierskim (K_U07)
- potrafi przygotować typowe prace pisemne w języku polskim i węgierskim dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł(K_U08)
- potrafi przygotować wystąpienia ustne w języku polskim i węgierskim z zakresu problematyki hungarystycznej(K_U09)
- potrafi posługiwać się językiem węgierskim czynnie i biernie na poziomie zaawansowanym– (po I roku A2, po II - A2+, III-B2)
po IV roku - poziom C1. Potrafi zrozumieć dłuższą wypowiedź, napisać tekst w podstawowych stylach funkcjonalnych
(w tym styl urzędowy), i gatunkach (list, sprawozdanie, esej), zna podstawowe języki specjalistyczne (ze szczególnym
uwzględnieniem terminologii prawnej i prawniczej, języka biznesu i administracji publicznej). Potrafi konstruować
różne rodzaje tekstu zgodnie z regułami pragmatyki komunikacji językowej (K _U10)
- jest gotów do samodzielnego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka węgierskiego
rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych
kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, śledzi procesy zachodzące w
języku (K_K01)
- jest gotów do wykorzystania swoich kompetencji społecznych i językowych w zakresie komunikacji w języku węgierskim, potrafi je wykorzystać we współdziałaniu i pracy w zespole i przyjmować w niej różne role (K_K04)
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na koniec obu semestrów oraz egzamin ustny i pisemny na koniec roku akademickiego.
Warunkiem podejścia do egzaminu jest zaliczenie obu semestrów u wszystkich prowadzących ćwiczenia z tego przedmiotu.
Zaliczenie semestru na podstawie:
- Kontroli obecności
- Oceny ciągłej (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
- Kolokwiów - ze wszystkich należy otrzymać pozytywne oceny i zaliczyć je do sesji
- Prac pisemnych (domowych) podsumowujących tematy
- Śródsemestralne pisemne prace domowe
- przentacji na dany temat
Ze wszystkich kolokwiów i prac pisemnych należy otrzymać pozytywne oceny.
Literatura
1. Szita Szilvia - Pelcz Katalin, MagyarOK. Magyar nyelvkönyv és Nyelvtani munkafüzet A2+, 2. kötet
2. Szita Szilvia, Görbe Tamás: Gyakorló magyar nyelvtan, Akadémia Kiadó 2009
3.Szita Szilvia-Pelcz Katalin: Olvasókönyv a MagyarOK A2-es kötetéhez. Modellalapú Nyelvoktatás.
4.Fülelő. Gyakorlatok hallott szövegek megértésére. HungaroLingua Debreceni Nyári Egyetem 1998
5.ECL Nyelvvizsga feladatok
Materiały pomocnicze:
artykuły z gazet, czasopism, teksty z Internetu, nagrania z radia i telewizji
Materiały własne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: