Praktyczna nauka języka fińskiego jako języka I - I rok konwersacje i rozumienie słuchowe 3320-ZMF13C-JF-K
Ćwiczenia mają na celu wielostronny rozwój umiejętności językowych w zakresie rozumienia ze słuchu, wypowiedzi i konwersacji. Na zajęciach student poznaje różne typy konwersacji, takie jak narada czy debata oraz uczy się radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych. Podczas zajęć student słucha fińskich wykładów i wiadomości i ćwiczy ich streszczanie.
– ma szczegółową wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego, społecznego i międzykulturowego (K_W04)
– ma szczegółową wiedzę z zakresu gramatyki, stylistyki, historii języka kierunkowego - fińskiego, jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń (J) (K_W07)
– ma pogłębioną wiedzę niezbędną w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów reprezentujących różne genry i style funkcjonalne języka fińskiego (L) (K_W08)
– potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu fennistyki w języku polskim i fińskim oraz popularyzować wiedzę o wytworach kultury, literatury, zjawiskach historycznych (K_U06)
– posiada umiejętność samodzielnego przygotowania różnych prac pisemnych oraz wystąpień ustnych w języku polskim i fińskim dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki fennistycznej, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł, przy wykorzystaniu zaawansowanych narzędzi informatycznych (K_U07)
– posiada kompetencję językową czynną i bierną w zakresie języka fińskiego na poziomie zaawansowanym w języku pisanym i mówionym - poziom C2. Potrafi z łatwością zrozumieć wszystkie rodzaje tekstów języka pisanego i mówionego, teksty złożone strukturalnie i językowo, posługiwać się wyrażeniami idiomatycznymi i kolokwializmami. Potrafi napisać tekst naukowy i publicystyczny, streszczenie i recenzję pracy specjalistycznej i literackiej. Posiada pogłębioną znajomość reguł pragmatyki komunikacji językowej (K_U08)
– ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka fińskiego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. Potrafi inspirować oraz organizować proces uczenia się innych osób (K_K01)
– posiada pogłębione kompetencje społeczne i językowe w zakresie komunikacji w społecznościach językowych fińskich potrafi je wykorzystać we współdziałaniu i pracy w zespole i przyjmować w niej różne role (K_K02)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kurs wzmacnia kompetencje językowe studentów na poziomie C1. Po jego ukończeniu student jest w stanie zrozumieć wypowiedzi rodzimych użytkowników języka fińskiego niezależnie od tempa mówienia oraz tematów; podąża za dyskusją , rozumie polemiki, filmy i wykady/wypowiedzi naukowe. Potrafi prezentować wypowiedzi formalne oraz aktywnie uczestniczyć w debatach i naradach.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie testów z rozumienia ze słuchu oraz wypowiedzi/prezentacji ustnych.
Literatura
Fińskie czasopisma naukowe, np. Virittäjä, Kielikello, Avain.
www.kotus.fi
Iisa, Katariina – Oittinen, Hannu – Piehl, Aino: Kielenhuollon käsikirja (6., laajennettu ja päivitetty painos.). Yrityskirjat Oy, 2006.
Andersson, Sari & Kylänpää, Esa: Käytännön puheviestintä. Gummerus, 2002.
Hakala, Juha T.: Uusi graduopas. Gaudeamus, 2009.
Hakulinen, Auli (toim.): Suomalaisen keskustelun keinoja I. Helsingin yliopiston suomen kielen laitos, 1989.
Hakulinen, Auli (toim.): Suomalaisen keskustelun keinoja II. Helsingin yliopiston suomen kielen laitos, 1996.
Hirsjärvi, Sirkka – Remes, Pirkko – Sajavaara, Paula: Tutki ja kirjoita. 15., uudistettu painos. Tammi, 2009.
Lappalainen, Hanna & Raevaara, Liisa: Kieli kioskilla. Tutkimuksia kioskiasioinnin rutiineista. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2009.
Lonka, Irma – Lonka, Kirsti – Karvonen, Pirkko & Leino, Pirkko: Taitava kirjoittaja. Opiskelijan opas. Palmenia, 2006.
Sorjonen, Marja-Leena & Raevaara, Liisa: Arjen asiointia. Keskusteluja Kelan tiskin äärellä. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2006.
Valo, Maarit & Almonkari, Merja: Puheviestinnän tietoa ja taitoa. Otava, 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: